ZOals daar al te lezen viel heb ik een tijd terug een Givi airflow ruit besteld voor het oude type V-strom 650.
Deze natuurlijk ook op de motor gemonteerd en mee gereden.
En dat viel eerlijk gezegd tegen. En wel om een paar redenen,
Ten eerste de ruit zelf, deze is zelfs in de onderste stand vrij fors en hoog. Door de dubbele laag "glas" spiegelt de ruit behoorlijk. Ook vind ik de ruit erg bewegelijk. Als je over een klinkerweg rijdt dan danst de ruit vrolijk op en neer. Te veel naar mijn mening.
Maar goed, als ie goed functioneert dan is daar overheen te komen.
En dat doet ie dus niet zo goed als ik had gehoopt. Ik heb de ruit in diverse standen natuurlijk getest. Hierbij viel de hoogste stand al meteen af (basis ruit in de laagste stand en de schuifruit in de hoogste stand). In deze stand kijk ik door de ruit heen. En de ruit vervormd het beeld aardig. Dus dat was niks voor mij. Je zit trouwens wel kompleet uit de wind. Maar zeker niet turbulentie vrij.
Toen in de laagste stand (basis ruit laag, schuifruit laag). In deze stand kijk ik ruim over de ruit heen. Je zit ook nog steeds vrijwel helemaal uit de wind. Maar ook hier geldt, de turbulentie is niet weg. Er blijft een soort gedreun op je helm komen. Mijn zicht wordt een beetje wazig dan.
Ook bij alle standen er tussen in blijven de "klachten".
Dus de ruit er weer af.
en toen....
Toen heb ik gereden zonder ruit. En dat is heerlijk. Schone rijwind op je helm. Helemaal rustig.
Maar het ziet er niet uit.
Zoals men in het andere topic al aangaf zijn er kleine ruitjes te krijgen voor de strom. Die wilde ik ook gaan bestellen. Maar ik besloot eerst nog wat te proberen met de originele ruit.
Ik heb in de originele ruit extra gaten geboord zodat de ruit nog eens 4 cm ongeveer lager komt. En dat blijkt heel goed te werken.
Er is nog wel wat turbulentie, maar niet het gedreun wat er eerder was.
het laatste beetje turbulentie lijkt trouwens van de spiegels te komen.
Voordeel van de lage ruit vind ik ook dat je in de rijwind zit. En het ruitje neemt nog steeds genoeg druk op het lichaam weg om 130 op de snel weg te rijden.
Nu alleen nog de overige gaten afwerken. De standaard kapjes passen niet meer.