Na een afspraak te hebben gemaakt met Bas van Hyperpro (Alphen a/d/ Rijn) is gisteren mijn DL650 aangepakt. Bij de controle van de vering kon Bas mij al vertellen hoe mijn motor reageert en dat stemt overeen met mijn bevindingen. Belangrijkste conclusies: de voorvering is te slap, waardoor hij o.a. teveel duikt en zelfs bonkt op de veerolie in de vork en de achterveer is ook te slap. Bij elkaar geeft dat instabiliteit, het is er ook niet goed in te krijgen. Er zit geen echte balans in de vering van de fiets. Daarnaast veert de voorvork niet op kleine onregelmatigheden omdat de vork blijft hangen op de oliekeerringen. Hoewel er t.o.v. het vorige model V-Strom in het nieuwe model, volgens Bas, wel enkele kleine wijzigingen in de voorvork zijn doorgevoerd is het principe ongeveer gelijk: basic. Ook het nieuwe model kan dus wel een oppepper gebruiken!
Hierop is de voorvork geopereerd en voorzien van progressieve veren, nieuwe olie en oliekeerringen. De vorkbenen zijn nu 12 mm door de kroonplaten gestoken. Het chromen gedeelte wat in veert in het onderste deel is, ter voorkoming van beschadigingen en daarmee oliekeerring lekkage, ook nog voorzien van neopreensokken. Het is even wennen maar ik vind het wel cool staan. Aangezien de demper achter oké was, is alleen de veer verruilt tegen een progressief exemplaar.
Bas heeft daarna de vering afgesteld en mij uitgelegd wat ik moet aanpassen als ik bagage en/of een passagier meeneem. Nadat ik € 460,- had afgerekend (€ 399 voor de veren en montage + € 60 voor de keerringen) ben ik via allerlei binnendoor wegen naar huis gereden.
Ik ben zelden zo blij

ps. Geweldige techneut is die Bas. Een man met verstand van zaken die staat voor zijn product en werk incl. after sales. "Niet tevreden dan terug komen. Wij willen tevreden klanten".