Onderhoud DL650 met weinig kilometers
-
- Berichten: 490
- Lid geworden op: vr 14-08-2015, 22:45
- Mijn motor is een: 650 XTA van 2023
- Woonplaats: Boreft (Bodegraven)
Onderhoud DL650 met weinig kilometers
Goedenavond allemaal,
Ik heb vandaag na ongeveer twee maanden goed zoeken een mooie Suzuki DL650 V-strom gekocht van een particulier. De vorige eigenaar heeft de motor in 2007 bij van Andel Motoren in Kerkdriel gekocht met 11.000 kilometer op de teller. Nu heeft de motor afgelopen 8 jaar in een verwarmde garage gestaan en maar 2000 kilometer gereden.
Wat moet er nu voor onderhoud aan gebeuren, moet er bijvoorbeeld nieuwe olie in. Ik ben zelf niet technisch dus ik hoor graag jullie reactie.
De motor ziet er overigens uit als nieuw.
Gr. Gert-Jan
Ik heb vandaag na ongeveer twee maanden goed zoeken een mooie Suzuki DL650 V-strom gekocht van een particulier. De vorige eigenaar heeft de motor in 2007 bij van Andel Motoren in Kerkdriel gekocht met 11.000 kilometer op de teller. Nu heeft de motor afgelopen 8 jaar in een verwarmde garage gestaan en maar 2000 kilometer gereden.
Wat moet er nu voor onderhoud aan gebeuren, moet er bijvoorbeeld nieuwe olie in. Ik ben zelf niet technisch dus ik hoor graag jullie reactie.
De motor ziet er overigens uit als nieuw.
Gr. Gert-Jan
Als er één V-strom over de dam is, volgen er meer 

- Motormuus
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1606
- Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
- Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
- Woonplaats: brouwershaven
Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers
Ik zou zeker alle vloeistoffen vervangen. Motorolie. Koelvloeistof en absoluut nummer 1 de remolie. Dat trekt namelijk vocht aan. En dat wil je niet in je remsysteem. Bougies en luchtfilter lekker laten zitten. Eventueel de banden nakijken. Officieel niet ouder dan een 5 a 6 jaar. Bij een brik kijk ik er niet echt naar maar voor een V-strom zeker wel.
- De Graaf van Salland
- DL650 berijder
- Berichten: 418
- Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
- Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland
Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers
Op alle banden hoort een 4-cijferig nummer te staan, waardoor je de leeftijd kunt bepalen.
Dat zijn de laatste 2 cijfers van het jaartal + het weeknummer.
Dus 0645 is een band die is geproduceerd in wk 45 van 2006.
GvS
Dat zijn de laatste 2 cijfers van het jaartal + het weeknummer.
Dus 0645 is een band die is geproduceerd in wk 45 van 2006.
GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
- De Graaf van Salland
- DL650 berijder
- Berichten: 418
- Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
- Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland
Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers
Ik ben het met je eens dat water in remvloeistof een ramp kan worden (vapour lock)Motormuus schreef:....... en absoluut nummer 1 de remolie. Dat trekt namelijk vocht aan. En dat wil je niet in je remsysteem. .........
Maar een remsysteem is toch 100% afgesloten ?
Als alle componenten nog intact zijn, hoe zou dat water dan in de remvloeistof moeten komen ?
GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
- TheLaw
- Berichten: 145
- Lid geworden op: wo 25-03-2015, 23:04
- Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure Triple Black 2017
Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers
Het is nooit 100% afgesloten.
Je immers je reservoir, zelfde als bij een auto dat trekt het ook aan.
Je immers je reservoir, zelfde als bij een auto dat trekt het ook aan.
Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers
Een deel van de warmte die de remmen opnemen, wordt via de remblokken overgedragen aan de remvloeistof.De Graaf van Salland schreef:Ik ben het met je eens dat water in remvloeistof een ramp kan worden (vapour lock)Motormuus schreef:....... en absoluut nummer 1 de remolie. Dat trekt namelijk vocht aan. En dat wil je niet in je remsysteem. .........
Maar een remsysteem is toch 100% afgesloten ?
Als alle componenten nog intact zijn, hoe zou dat water dan in de remvloeistof moeten komen ?
GvS
Gaat die daardoor koken, dan verliest de remvloeistof zijn functie.
Als de berijder het rempedaal/hendel intrapt/aantrekt, drukt hij alleen maar dampbelletjes samen.
Veel belangrijker dan dit zogenaamde ‘droge’ kookpunt is het ‘natte’ kookpunt van remvloeistof.
Dat wordt gemeten met 3,2% water in de remvloeistof.
Die situatie doet zich voor als de remvloeistof een aantal jaar
in het systeem zit en heel geleidelijk door de remslangen heen vocht heeft opgenomen.
Hoe ouder de remslangen hoe sneller dat gaat.
Dat levert heel andere minimale kookpunten op: DOT 3: 140°C, DOT 4: 155°C en DOT 5.1 (ESP): 190°C.
- Camino
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
- Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
- Woonplaats: Eindhoven
Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers
Ik zelf zou in dit geval de motor wegbrengen voor een echt goede grote beurt. Ik was begin dit jaar bij Spijkers motoren 400 euro kwijt waarbij alle vloeistoffen zijn vervangen, nieuwe bougies en werkelijk alles tot in detail werd nagekeken incl kleppen stellen.
Dan rij je daarna toch met een gerust hart? De motor heeft tenslotte 8 jaar nagenoeg stilgestaan. Je veiligheid is zo'n bedrag toch zeker waard?
Dan rij je daarna toch met een gerust hart? De motor heeft tenslotte 8 jaar nagenoeg stilgestaan. Je veiligheid is zo'n bedrag toch zeker waard?
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers
Helemaal mee eens.



Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 21-08-2015, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een direct opvolgende reactie is niet nodig en ongewenst!
Reden: Volledig quoten in een direct opvolgende reactie is niet nodig en ongewenst!
- De Graaf van Salland
- DL650 berijder
- Berichten: 418
- Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
- Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland
Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers
Nee, het zit anders dan bij een auto.TheLaw schreef:Het is nooit 100% afgesloten.
Je immers je reservoir, zelfde als bij een auto dat trekt het ook aan.
Boven in beide rempotjes zit een membraan, dan op & neer beweegt, afhankelijk van het vloeistofniveau.
Indien het membraan intact is, heeft de remvloeistof geen contact met de buitenlucht.
GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers
Als ie echt lang stil gestaan heeft, lees de laatste 6 jaar stil gestaan heeft, kun je nog wel wat meer dingen tegen komen zoals, remcilinder keerringen, voorvork keerringen, verglaasde remblokken misschien verstopte injectoren.
Zelf zou ik alle kappen er af halen, kleine beurt doen, bougies nakijken, luchtfilter ff doorblazen, remmen schoonmaken, blokjes ff checken, remvloeistof vervangen, en misschien ook de koelvloeistof. Daarna lekker rijden en mocht er een voorvork keerring lekg gaan dan merk je t wel. Daarna gelijk nieuwe keerringen, progressieve veren en nieuwe voorvork olie.
En lekker alles zelf doen, leer je de motor gelijk een beetje kennen.
Vergeet niet de banden te checken en zeer zeker de bandenspanning controleren.
Zelf zou ik alle kappen er af halen, kleine beurt doen, bougies nakijken, luchtfilter ff doorblazen, remmen schoonmaken, blokjes ff checken, remvloeistof vervangen, en misschien ook de koelvloeistof. Daarna lekker rijden en mocht er een voorvork keerring lekg gaan dan merk je t wel. Daarna gelijk nieuwe keerringen, progressieve veren en nieuwe voorvork olie.
En lekker alles zelf doen, leer je de motor gelijk een beetje kennen.
Vergeet niet de banden te checken en zeer zeker de bandenspanning controleren.
Gr. Chiel
-
- Berichten: 490
- Lid geworden op: vr 14-08-2015, 22:45
- Mijn motor is een: 650 XTA van 2023
- Woonplaats: Boreft (Bodegraven)
Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers
Bedankt allemaal voor jullie advies, ik ben net even hier op dorp naar Goedhart motoren gereden en heb motorolie, remvloeistof en siliconenspray voor de slangen ed. gekocht.

Ik laat het onderhoud over aan mijn buurman die is motormonteur
. Voorlopig doe ik alleen de vloeistoffen dat lijkt het belangrijkste al ik de adviezen bekijk.
Hierbij nog wat plaatjes van blok.

Ziet eruit als nieuw toch?


Ketting en tanwiel ook helemaal nieuw.

De hele motor ziet eruit als nieuw, je zou niet zeggen dat ie van 2004 is.

Ik laat het onderhoud over aan mijn buurman die is motormonteur

Hierbij nog wat plaatjes van blok.

Ziet eruit als nieuw toch?


Ketting en tanwiel ook helemaal nieuw.

De hele motor ziet eruit als nieuw, je zou niet zeggen dat ie van 2004 is.

Als er één V-strom over de dam is, volgen er meer 

- Camino
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
- Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
- Woonplaats: Eindhoven
Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers
Ziet er inderdaad heel netjes uit allemaal. Heb jij ff mazzel dat je buurman motormonteur is. Scheelt je een hoop geld.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers
En werkt jouw buurman toevallig bij Goedhart Motoren ?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Frimeur
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
- Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
- Woonplaats: Limburg
Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers
Mooie vangst! Inderdaad: vloeistoffen vervangen! Dan zou ik rustig warm rijden, voelen of alles OK is en daarna even flink knallen. Telkens meer toeren tot de Max. Worden zuigerveren en cilinders weer eens goed schoon geschraapt langs elkaar.
-
- Berichten: 490
- Lid geworden op: vr 14-08-2015, 22:45
- Mijn motor is een: 650 XTA van 2023
- Woonplaats: Boreft (Bodegraven)
Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers
Camino schreef:Heb jij ff mazzel dat je buurman motormonteur is. Scheelt je een hoop geld.
Jullie horen mij niet klagen met zo een buurman ik rij goedkoop motor, ik heb hem gisterenavond aan het werk gezetEikie schreef:En werkt jouw buurman toevallig bij Goedhart Motoren ?


Wij wonen op een paar honderd meter van Goedhart motoren vandaan dus onderdelen even op het fietsje halen, het is zelf te lopen

Als er één V-strom over de dam is, volgen er meer 

-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
- Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX
Re: Onderhoud DL650 met weinig kilometers
Met vervangen van de vloeistoffen en controle van de banden heb je het belangrijkste al wel gedaan. Persoonlijk zou ik ook nog de benzine eraf halen en de tank een keertje spoelen met een paar liter schone benzine (bij roest aanslag met schhonmaakazijn en dan even laten staan).