Wiebelend stuur DL650
Wiebelend stuur DL650
Beste forumleden,
Ik heb mijn DL650 K7 in september vorig jaar gekocht en ondertussen al zo'n 9000 km gereden. Wat mij echter opvalt, is dat het stuur behoorlijk wiebelt, met name op lage snelheden. Als ik rustig rechtdoor rij met zo'n 40-50 km/u, voel ik het stuur wat wiebelen. Laat ik het stuur helemaal los, dan begint het stuur nog heftiger te wiebelen, klapperen bijna. Na het monteren van Hyperpro-vering in december leek het euvel te zijn afgenomen, maar na een vakantie in de Alpen afgelopen week weet ik zeker dat dit niet zo is. Het is dus geen trilling, maar echt wiebelen van links naar rechts, zeg enkele keren per seconde. Het beïnvloed de rijprestaties niet per sé, want als ik het stuur met twee handen vasthoud, is er weinig aan de hand. In bochten merk ik het ook nauwelijks. Op zich dus geen drama, maar het moet verholpen kunnen worden, lijkt me, om de motor stabieler op de weg te laten liggen en te sturen.
Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Alvast dank voor de reacties.
Jelle
Ik heb mijn DL650 K7 in september vorig jaar gekocht en ondertussen al zo'n 9000 km gereden. Wat mij echter opvalt, is dat het stuur behoorlijk wiebelt, met name op lage snelheden. Als ik rustig rechtdoor rij met zo'n 40-50 km/u, voel ik het stuur wat wiebelen. Laat ik het stuur helemaal los, dan begint het stuur nog heftiger te wiebelen, klapperen bijna. Na het monteren van Hyperpro-vering in december leek het euvel te zijn afgenomen, maar na een vakantie in de Alpen afgelopen week weet ik zeker dat dit niet zo is. Het is dus geen trilling, maar echt wiebelen van links naar rechts, zeg enkele keren per seconde. Het beïnvloed de rijprestaties niet per sé, want als ik het stuur met twee handen vasthoud, is er weinig aan de hand. In bochten merk ik het ook nauwelijks. Op zich dus geen drama, maar het moet verholpen kunnen worden, lijkt me, om de motor stabieler op de weg te laten liggen en te sturen.
Heeft iemand ervaring met dit probleem?
Alvast dank voor de reacties.
Jelle
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT
- Woonplaats: Maasbree
Re: Wiebelend stuur DL650
Onbalans in t wiel? Hoeveel kms op deze banden en welk merk / type?
Tapatalk via mijn iPhone
Tapatalk via mijn iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
Re: Wiebelend stuur DL650
Voorvoork doorgestoken? Achterkant verhoogd? (shot in the dark..)
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Wiebelend stuur DL650
Cupping voorband? Balhoofdlager?


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- De Graaf van Salland
- DL650 berijder
- Berichten: 418
- Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
- Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland
Re: Wiebelend stuur DL650
Originele stuurgewichten wel aanwezig ?
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Re: Wiebelend stuur DL650
Kan gewoon een kwestie zijn van te weinig druk op het voorwiel. De handen lossen neemt elke trillingsdemping weg. En als je je armen dan nog naar achter doet of meer rechtop gaat zitten, dan vererger je eens te meer het euvel.
Heb je Hyperpro voor én achter? Heb je je voorspanning achteraan aangepast als je met bagage reed?
Controleer je SAG maar eens. Als die voor- en achteraan goed staat, zou je ook je vork eens 0,5cm kunnen doorsteken. Zou al wat gewicht naar voor moeten brengen, zonder te veel effect te hebben op het sturen.
Heb je Hyperpro voor én achter? Heb je je voorspanning achteraan aangepast als je met bagage reed?
Controleer je SAG maar eens. Als die voor- en achteraan goed staat, zou je ook je vork eens 0,5cm kunnen doorsteken. Zou al wat gewicht naar voor moeten brengen, zonder te veel effect te hebben op het sturen.
Re: Wiebelend stuur DL650
Dag allen, dank voor de reacties. Enkele antwoorden:
- achterband is nieuw, voorband 40%. Het zijn de standaard DL650-banden (Bridgestone?).
- voorvork niet doorgestoken en achterkant niet verlaagd, maar wel verlagende dogbones (ik ben 1.70m).
- balhoofdlager zou vervangen moeten zijn toen ik hem kocht (met 40.000 km bij Van Sommeren te Afferden, met uitgebreide grote beurt), maar dat moet ik navragen.
- stuurgewichten zijn aanwezig.
- van het wiellager heb ik geen idee! Ga ik navragen dus.
- Ik heb Hyperpro voor en achter. Ik heb de voorspanning inderdaad aangepast met bagage, maar zowel bepakt als onbepakt wiebelt het stuur. Volgens mij wel iets meer als deze bepakt is. Ik ben anders ook eens van plan om weer langs Hyperpro Leuth te rijden, de vriendelijke monteur zei dat ik langs kon komen als ik vragen of problemen had over/met mijn vering. Wellicht dat hij mij kan helpen met SAG of doorsteken.
Andere suggesties, vragen en opmerkingen blijven welkom!
- achterband is nieuw, voorband 40%. Het zijn de standaard DL650-banden (Bridgestone?).
- voorvork niet doorgestoken en achterkant niet verlaagd, maar wel verlagende dogbones (ik ben 1.70m).
- balhoofdlager zou vervangen moeten zijn toen ik hem kocht (met 40.000 km bij Van Sommeren te Afferden, met uitgebreide grote beurt), maar dat moet ik navragen.
- stuurgewichten zijn aanwezig.
- van het wiellager heb ik geen idee! Ga ik navragen dus.
- Ik heb Hyperpro voor en achter. Ik heb de voorspanning inderdaad aangepast met bagage, maar zowel bepakt als onbepakt wiebelt het stuur. Volgens mij wel iets meer als deze bepakt is. Ik ben anders ook eens van plan om weer langs Hyperpro Leuth te rijden, de vriendelijke monteur zei dat ik langs kon komen als ik vragen of problemen had over/met mijn vering. Wellicht dat hij mij kan helpen met SAG of doorsteken.
Andere suggesties, vragen en opmerkingen blijven welkom!
Re: Wiebelend stuur DL650
Hier heb je naar alle waarschijnlijkheid je antwoord. De achterkant verlagen zonder de vork door te steken wijzigt de geometrie én dus de gewichtsverdeling. Een DL-650 heeft zo al heel weinig gewicht op de voorkant.JelleStrom schreef:- voorvork niet doorgestoken en achterkant niet verlaagd, maar wel verlagende dogbones (ik ben 1.70m).
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Wiebelend stuur DL650
En in combinatie met een (nieuw) niet goed afgesteld balhoofdlager en evt. gecupte voorband....
Heb zelf ook nogal last gehad van (eerst) een slecht (origineel) balhoofdlager en (later) een niet goed afgesteld nieuw lager.
Luistert heel nauw, als het goed is merk je er niks van, als het net niet goed is, merk je er heel veel van.
Alhoewel, de monteur hiero merkte er ook niets van.
Heb zelf ook nogal last gehad van (eerst) een slecht (origineel) balhoofdlager en (later) een niet goed afgesteld nieuw lager.
Luistert heel nauw, als het goed is merk je er niks van, als het net niet goed is, merk je er heel veel van.
Alhoewel, de monteur hiero merkte er ook niets van.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Re: Wiebelend stuur DL650
OK, dan ga ik daar eens mee aan de slag. Over een tijdje is de Strom weer toe aan een beurt en ga ik vragen of ze deze punten willen doornemen. Ik kan natuurlijk ook ondertussen zelf nog eens proberen om originele dogbones te plaatsen. Mocht iemand ze nog hebben liggen...
Re: Wiebelend stuur DL650
Steek toch gewoon je vork door, dan blijft je fiets laag. Wat heb je nodig: platte sleutel, middenbok, schuifmaat, extra handen. Zin over iets met kind en was.
Wie heeft die andere dogbones eigenlijk geplaatst? Als dat je vering-man was, zou ik er niet meer terug gaan.
Wie heeft die andere dogbones eigenlijk geplaatst? Als dat je vering-man was, zou ik er niet meer terug gaan.
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Wiebelend stuur DL650
Same HerePeterzeeland schreef:En in combinatie met een (nieuw) niet goed afgesteld balhoofdlager en evt. gecupte voorband....
Heb zelf ook nogal last gehad van (eerst) een slecht (origineel) balhoofdlager en (later) een niet goed afgesteld nieuw lager.
Luistert heel nauw, als het goed is merk je er niks van, als het net niet goed is, merk je er heel veel van.
Alhoewel, de monteur hiero merkte er ook niets van.

Voornaamste vraag: hoeveel kilometer heeft ie gelopen
Cuppen voorband ( originele voorband kan snel gaan ): zo te zien, anders een geoefend oog opzoeken..
Balhoofdlager ( was bij mij op met 35.000 km ): Voorwiel los van de grond en trekken/duwen, er mag geen speling zijn
Voorpoten niet verlaaagd na dogbones ( zie Leville )
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Re: Wiebelend stuur DL650
Begin toch gewoon met het begin: waar je zeker van bent wat niet correct is. Dus: de geometrie. Heb je het euvel daarna nog, kan je verder kijken.
Voor je het weet ligt je motorblok uit elkaar om tot de conclusie te komen dat de benzinetank leeg is.
Voor je het weet ligt je motorblok uit elkaar om tot de conclusie te komen dat de benzinetank leeg is.
Re: Wiebelend stuur DL650
Ik ga eens kijken of ik de voorvork kan doorsteken. De veringman heeft de dogbones niet geplaatst; dit heeft de motorzaak gedaan, op aanvraag. Zou de prestaties niet beïnvloeden, maar wellicht is dit toch het geval.
Dan nog wel een vraag: wat is een gecupte voorband?
De balhoofdlagers check ik ook meteen even; desnoods rij ik even langs de motorzaak.
Dan nog wel een vraag: wat is een gecupte voorband?
De balhoofdlagers check ik ook meteen even; desnoods rij ik even langs de motorzaak.
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT
- Woonplaats: Maasbree
Re: Wiebelend stuur DL650
Helaas heb ik volgens mij geen foto gemaakt van mijn TR91's dan kon je dat prima zien.JelleStrom schreef:: wat is een gecupte voorband?.
Een gecupte band moet je met n beetje overdreven zien als n band waarin happen in het profiel zitten. Hierdoor heb je geen gelijk loopvlak meer. Door onvoldoende bandenspanning (wat hoogstwaarschijnlijk bij mij t geval was) slijt de band ongelijkmatig, waardoor het ene deel eerder en sneller slijt dan t andere. Door de onbalans die hierdoor ontstaat en een ongelijk loopvlak kan een trilling gaan ontstaan.
Bij mij waren er 'happen / gaten' uit t loopvlak waardoor ik geen vlak loopvlak had en daardoor steeds met hobbeltjes over de weg reed. Hoe sneller ik reed hoe meer trilling. Soms op n lange rit kreeg ik last v slapende handen.
Overdrijvende modus uit

Welke spanning gebruik je? Ik zit na de voorgaande ervaring op 2,5/2,8 op advies van mijn huidige garage. De valkenier in Barneveld adviseerde bij het opleggen vd TR91 2,3/2,7. Mss was dat t euvel maar mss ook normale slijtage na 16/17 Kkm.
Tapatalk via mijn iPad
Groeten Erik
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
Re: Wiebelend stuur DL650
Ik zou gewoon even naar Leuth rijden, die kerel je verhaal uitleggen en alles weer even laten afstellen.
Hij weet mijn inziens wel waar hij over praat...
Hij weet mijn inziens wel waar hij over praat...
- Bozobin †
- DL650 berijder
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
- Woonplaats: Delft
- Contacteer:
Re: Wiebelend stuur DL650
Mja, ik zou toch eerst het balhoofdlager controleren. Meerdere malen meegemaakt.
De eerste keer heb ik me zelfs een stuurdemper aan laten praten.
De eerste keer heb ik me zelfs een stuurdemper aan laten praten.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Re: Wiebelend stuur DL650
Mijn bandenspanning is gewoon standaard (ik geloof 2.5 voor). Ik ga het balhoofdlager eerst controleren. Op de middenbok dus, gewicht op de achterkant zodat het voorwiel omhoog komt en dan aan het voorwiel trekken dus (van de motor af en er naartoe)?
Ik check ook de eventueel gecupte voorband. Ik kan daarna altijd nog eens langs Jan van Sommeren of Leuth rijden.
Ik check ook de eventueel gecupte voorband. Ik kan daarna altijd nog eens langs Jan van Sommeren of Leuth rijden.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Wiebelend stuur DL650
Wanneer je voorwiel vrij hangt kun je door het stuur naar links en rechts te bewegen voelen of er "moeilijke plekken" inzitten, alsof je over een bobbeltje moet. Voelt stroever aan.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: Wiebelend stuur DL650
Ik kreeg mijn lager zelf niet goed ...... ondanks enige sleutelervaring.
Heb het door een goede (!) monteur laten doen, in 1x klaar & perfect. Vroeg er zelfs niets voor.
En wat een andere motor werd dat zeg!
Heb het door een goede (!) monteur laten doen, in 1x klaar & perfect. Vroeg er zelfs niets voor.
En wat een andere motor werd dat zeg!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
- Woonplaats: Oegstgeest
Re: Wiebelend stuur DL650
Hoi JelleStrom, heb je je voorvork al door laten steken inmiddels? En is het probleem opgelost?
Re: Wiebelend stuur DL650
De voorvork bleek al iets doorgestoken te zijn. Ik heb nu de originele dogbones terug, de motor staat nu dus weer op originele hoogte i.p.v. iets verlaagd. Dit scheelt al aardig, hoewel ik het nog niet heb geprobeerd met volle bepakking. Dat gaat er begin oktober van komen.
Re: Wiebelend stuur DL650
Voor diegenen die het nog willen weten: na het monteren van een nieuwe voorband was het wiebelen vrijwel verdwenen. De gecupte voorband lijkt dus de boosdoener te zijn geweest.
De afgelopen week 4000 km gereden in Zuid-Frankrijk met volle bepakking, en eigenlijk nergens last van gehad. Super, dus!
De afgelopen week 4000 km gereden in Zuid-Frankrijk met volle bepakking, en eigenlijk nergens last van gehad. Super, dus!
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Wiebelend stuur DL650
En Iron heeft weer de hoofdprijsIron Horse schreef:Cupping voorband? Balhoofdlager?

Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "