Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
Na dik 2 maanden te hebben stilgestaan leek het mij een goed plan om weer eens een stukje te gaan rijden (zat 28-2-15)
Ik had het contact omgezet, en drukte op de startknop terwijl het opstartgeluid (zoemende geluid, en klokwijzer die ronddraaien) nog bezig was. (dit doe ik dus nooit meer, omdat hij niet aansloeg)
Aanhoudend starten, maar binnen een paar keer was de accu leeg en kon de Dl weer in de schuur. De Optimate 4 erop gezet, en 3 uur later kon ik hem starten, ging verder goed.
Hele nacht op de lader gehad, en s'morgens was de accu vol. Op de Optimate knipperen de controle lampjes geel/groen. Volgens het schema wat erbij zit betekend dit "Allicht weldra vervangen". Ik heb even gekeken, het is een Sealed accu zonder vuldoppen.
Vanmiddag dus even lekker gereden, en toen ik moest tanken de motor even uitgezet, eigenlijk was dit niet de bedoeling, maar zoiets doe je automatisch.. Maar goed hij na het tanken starte de DL binnen 2 seconden. Alles lijkt dus oke, maar ik vertrouw het eigenlijk niet meer.
Iemand ervaring hiermee, of gewoon de accu vervangen om te voorkomen dat e.a. ineens veel minder wordt..
Ik had het contact omgezet, en drukte op de startknop terwijl het opstartgeluid (zoemende geluid, en klokwijzer die ronddraaien) nog bezig was. (dit doe ik dus nooit meer, omdat hij niet aansloeg)
Aanhoudend starten, maar binnen een paar keer was de accu leeg en kon de Dl weer in de schuur. De Optimate 4 erop gezet, en 3 uur later kon ik hem starten, ging verder goed.
Hele nacht op de lader gehad, en s'morgens was de accu vol. Op de Optimate knipperen de controle lampjes geel/groen. Volgens het schema wat erbij zit betekend dit "Allicht weldra vervangen". Ik heb even gekeken, het is een Sealed accu zonder vuldoppen.
Vanmiddag dus even lekker gereden, en toen ik moest tanken de motor even uitgezet, eigenlijk was dit niet de bedoeling, maar zoiets doe je automatisch.. Maar goed hij na het tanken starte de DL binnen 2 seconden. Alles lijkt dus oke, maar ik vertrouw het eigenlijk niet meer.
Iemand ervaring hiermee, of gewoon de accu vervangen om te voorkomen dat e.a. ineens veel minder wordt..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
Allicht vervangen zegt het schema, lijkt me niet datje naar de winkel moet rennen nu. De accu goed doorladen en testen, na twee maanden kan deze goed helemaal leeg zijn en als je tijdens je rit veel gebruikers aan hebt gehad kan het best zijn dat deze nog noet helemaal bij is geladen door de dynamo.
Gr Edwin.
Gr Edwin.
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT
- Woonplaats: Maasbree
Re: Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
Met vervangen kun je sowieso onbekommerd gaan blijven rondrijden...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
- Jon
- Berichten: 426
- Lid geworden op: di 05-07-2011, 21:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
- Woonplaats: kessel (Belgie)
Re: Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
zal zijn beste tijd gehad hebben ,vervangen lijkt me met het motorseizoen voor de deur de beste oplossing om onbezorgd te blijven rijden (starten)
en dan kan je weer jaren verder.
grt.
en dan kan je weer jaren verder.
grt.
Re: Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
Onbekommerd rijden is ook wel weer prettig
Aanduwen van een DL 1000 is ook niet echt grappig.. Ik kijk het nog even aan, misschien valt het allemaal wel mee, eens kijken of het starten de komende weken goed gaat... Fiets is ook dik 10 jaar oud, dus kan zo maar zijn dat dit de 1e accu is. Bedankt voor de reacties.

Re: Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
Laatst gewijzigd door Iron Horse op ma 02-03-2015, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Externe links a.u.b. tussen URL tags [url]externelink[/url] plaatsen!
Reden: Externe links a.u.b. tussen URL tags [url]externelink[/url] plaatsen!
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
Als mijn accu zulke kuren heeft (wat ik in het verleden meegemaakt heb) gaat ie eruit en een nieuwe er in! Gewoon de originele Yuaso oid bestellen das de beste! Accus zijn vreemde dingen,. Laden soms een beetje en zijn na een nachtje dan ineens weer leeg... Einde leven... next.... Bij mij zit mijn 3e er al in.
-
- DL650 berijder
- Berichten: 247
- Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
- Woonplaats: Leuven
Re: Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
Ik denk dat je batterij te oud is en ook te hard ontladen was. Als zo'n batterij echt plat gaat dan is hij ook voor een deel onherstelbaar beschadigd. Laad je dan de batterij op, dan zal hij wel een goed voltage geven. Maar op de momenten dat hij hard moet presteren, zoals bij het starten etc. dan zal hij moeite hebben met het opwekken van voldoende stroom. De batterij zal ook sneller ontladen, dus 3 dagjes in de koude laten staan= niet starten.
Nieuwe batterij kopen dus, heb ik ook onlangs gedaan.
Nieuwe batterij kopen dus, heb ik ook onlangs gedaan.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
Inderdaad accu's zijn onvoorspelbaar. In m'n Strom die ik in 2012 gebruikt kocht zit inmiddels de derde accu. Het kan verkeren.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT
- Woonplaats: Maasbree
Re: Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
Dan heb je daar wel veel pech mee rob...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
Ach wat kost een accu... is gewoon net als als zoveel onderdelen (banden, filters, ketting, tandwielen, olie, remblokken en -schijven en rubbers) een slijtageonderdeel wat op z'n tijd vervangen moet worden.
Re: Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
Erg apart, na een x aantal dagen en nachten aan de optimate te hebben gelegen branden er alleen nog groene lampjes, had ik niet verwacht. Blijkbaar doet dat ding iets erg goed:) Scheelt weer het aanschaffen van een nieuwe accu.
- Camino
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 1327
- Lid geworden op: zo 29-06-2014, 20:13
- Mijn motor is een: KAWA Z1000SX Vorige: DL1000 L4,SuzukiDL1000 2005,ZZR1100, FZR600R,TDM850
- Woonplaats: Eindhoven
Re: Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
Je moet het zelf weten maar als een accu eenmaal kuren krijgt kom je er een keer voor te staan dat hij niet wil starten op het meest ongelukkige moment. Vorig jaar was dat voor mij op het verzamelpunt vande Veluwerit. Iedereen stapt op en dat ding van mij wil niet starten. Sindsdien....als een accu kuren krijgt en hij is al een paar jaar oud....vervangen die hap. En dan zeggen die lampjes op de optimate mij helemaal niets.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand ziet meer hoe lelijk je bent)
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.
- Oussie
- Berichten: 170
- Lid geworden op: za 28-12-2013, 12:46
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
- Contacteer:
Re: Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
Sluit ik me helemaal bij aan.
Accu's zijn relatief klein, en hij trekt flink stroom met starten
Gr
Arjan
Accu's zijn relatief klein, en hij trekt flink stroom met starten
Gr
Arjan
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT
- Woonplaats: Maasbree
Re: Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
Mijn accu wilde vorig jaar ook n aantal keer niet goed meewerken. En op n forumrit was t bij de start ook even afgelopen (nadat ik toch aardig wat kms heb moeten rijden naar de start). Gelukkig voor mij ging t feest wel door nadat Kees me had aangeduwd. Daarna gelijk maar n nieuwe gekocht. Kost maar n paar tientjes.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
Re: Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
Had de accu de volledige 2 maanden gewoon aan de optimate laten zittenOmni2250 schreef:Erg apart, na een x aantal dagen en nachten aan de optimate te hebben gelegen branden er alleen nog groene lampjes, had ik niet verwacht. Blijkbaar doet dat ding iets erg goed:) Scheelt weer het aanschaffen van een nieuwe accu.

Re: Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
Inderdaad, ik had hem toch liggen. Maar nooit problemen gehad, dus ik dacht loopt wel los. Nu inmiddels weer bijna een maand, en een aantal ritten verder geen problemen meer gehad.
Re: Rit ging niet door, DL 1000 wilde niet starten
Heb je toch mooi wat benzine geld uitgespaard! 
