Na enige "research" de volgende conclusies:
- Goedkope "Chinese" H4's met veel ledjes werken slecht, geen lichtoutput en slecht lichtbeeld.
- Dure systemen werken mogelijk wel, doch hebben allemaal actieve koeling nodig. Mechanisch kwetsbaar en vuilgevoelig
LED's (halfgeleiders) worden lang niet zo heet als bv. Halogeen, maar ze kunnen zeer slecht tegen warmte.
Echt krachtige LED lichtbronnen hebben koeling nodig die "buiten" de lampomvang moet plaatsvinden.
In het koplamphuis is geen luchtstroom.
Standaard led koplampen (Seat, Lexus) zijn speciaal ontworpen voor dit doel, en lijken op geen enkele manier op de "normale" koplampbehuizing zoals wij die kennen.
Meestal zijn het clusters van afzonderlijke led bundels, voorzien van koeling.
Voordelen H4 LED:
- Lange levensduur (ook langer dan Xenon)
- Direct vol licht, geen "opwarmtijd"
- Lager stroomgebruik
- (Meestal?) geen ballasten.
- Xenon-achtig wit licht, beter zicht / zichtbaarheid (denk ik)
Nadelen:
- Duur (voor de echte units)
- Kwetsbare actieve koeling
- Raar mechanisch formaat, rubber afdichting past niet
- Leds hebben regelelectronica nodig (step down converter), deze wordt soms in een aparte "ballast" toegepast
- Lichtbeeld goed in std. reflector?
- Net zo als Xenon niet toegelaten in sommige landen?
Het is wel intrigerende techniek. Ontwikkeling gaat snel kennelijk.
Daar de DL650 geen canbus toestanden heeft, verwacht ik geen andere issues bij het plaatsen van de H4 lampen.
Als ik een rijk mens zou zijn, zou ik het gewoon eens proberen
