olieverbruik
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: olieverbruik
Ik denk dat je je verhaal iets moet toelichten, want anders krijg je denk ik geheid alleen maar reacties met olieverbruik 0,0.P2U schreef:wie z'n Strom verbruikt olie en hoeveel? En wanneer is het begonnen?
Bij mij tot op heden ook 0,0!


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.

Bij sommige motoren lijkt het olie-peil misschien zelfs toe-te-nemen, omdat er ook nog verschil is, of je het oliepeil meet ná bijv. een paar honderd km. snelweg, of dat je véél korte ritjes hebt gereden, waarbij de olie niet (écht) helemaal op temperatuur komt, en dus geen kans ziet om het, eigen aangemaakte condens ná de koude start, te 'verdampen/verbranden'.
In het eerste voorbeeld (veel snelweg) verdampt het aanwezige vocht (water/condens) in de olie wél

P2U (André), mijn olieverbruik is eigenlijk ook (bijna

Groet, Strommie (Rinus)
wel, het verhaal is nogal vreemd. Na het onderhoud ben ik voor ongeveer 3000km vrij van zorgen. Daarna echter begint dat ding olie te zuipen dat het een lieve lust is. Vorige zaterdag heb ik er een halve liter bijgevuld (geen olie meer zichtbaar in het kijkglaasje). Ik heb nog iets minder dan 500km te gaan tot het volgende onderhoud.
Tot 12000km heb ik nooit problemen gehad. Bij ong. 16000km is de miserie begonnen.
En hetgeen je zegt over een koude motor klopt ook niet want de Strom komt niet buiten voor ritten van minder dan 50km. Voor korte ritten (lees: woon-werkverkeer) gebruik ik m'n scooter.
Tot 12000km heb ik nooit problemen gehad. Bij ong. 16000km is de miserie begonnen.
En hetgeen je zegt over een koude motor klopt ook niet want de Strom komt niet buiten voor ritten van minder dan 50km. Voor korte ritten (lees: woon-werkverkeer) gebruik ik m'n scooter.
Ja P2U, dat weet ik, maar de rest van de 'lezers' niet
Ik weet dat jij géén korte afstanden rijdt, en dat je dát op je 125 cc scooter doet.
Toen ik op 'verzenden' had gedrukt wist ik eigenlijk al, dat ik dat erbij had moeten zetten.
Mijn 'verhaaltje' was eigenlijk een beetje álgemeen bedoeld
Wel vervelend dat je nú een 'olie-boot' hebt; wat denk jezelf dat het kan zijn?

Ik weet dat jij géén korte afstanden rijdt, en dat je dát op je 125 cc scooter doet.
Toen ik op 'verzenden' had gedrukt wist ik eigenlijk al, dat ik dat erbij had moeten zetten.

Mijn 'verhaaltje' was eigenlijk een beetje álgemeen bedoeld

Wel vervelend dat je nú een 'olie-boot' hebt; wat denk jezelf dat het kan zijn?
als dat inderdaad zou blijken, dan gaat hij niet lang in de haven liggen: raus und schluss damit. En ik denk niet dat er daarna nog een derde V-Strom zal komen.Strommie schreef:Wel vervelend dat je nú een 'olie-boot' hebt; wat denk jezelf dat het kan zijn?

Ondertussen zit ik wel met een probleem: de eerste 3- à 4000km na het onderhoud gebeurt er niets en dan begint hij plots olie te zuipen. Zoals eerder reeds gezegd heb ik dit nog nooit meegemaakt. Noch met motoren, noch met auto's. Een collega denkt dat de kwaliteit van de olie niet deugt. Maar ik gebruik uitsluitend de olie die bij de dealer verkocht wordt (Motul, 10w-50) en die wordt (dacht ik) door Suzuki Belgie verdeeld.
De dealer wimpelt het probleem af en zegt dat een olieverbruik van 1liter op 5000km normaal zou zijn (volgens Suzuki). Maar daarmee staat zijn paraplu lekker open en hoeft hij dus geen verdere stappen te ondernemen. Wat ik absoluut niet normaal vind is dat de motor tot op ongeveer 16000km ABSOLUUT GEEN olie verbruikt heeft. Wat er in ging, kwam er ook weer uit. En daarna is het plots begonnen.
Ik neem aan dat een motor geleidelijk aan olie gaat verbruiken (slijtage), maar zo vroeg reeds en zo abnormaal veel (volgens mij althans), dat kan er bij mij niet in.
Ik heb met m'n eerste VX800 bijna 120000km gereden (waarvan zeer veel korte kilometers voor woon-werkverkeer). Die is geleidelijk aan olie gaan verbruiken vanaf 70000km. M'n tweede VX had ongeveer 36000km toen ik 'm kocht en had zo'n 48000km toen ik 'm drie maanden later weer verkocht. Nooit één druppel olie moeten bijdoen. En ik heb daar niet echt zachtjes aan mee gereden. Onze eerste Volkswagen (1600TD, 70pk) had bijna 280000km toen we hem verkochten: geen noemenswaardig olieverbruik te bespeuren. Hoogstens een halve liter tussen 2 onderhoudsbeurten in op het einde (lek in een pakking). En ik kan je verzekeren dat dat beestje afgebeuld is geweest: mijn vrouw en mijn oudste zoon hebben er mee leren autorijden, caravan getrokken tijdens de zomervakanties, dikwijls een zeer zwaar geladen aanhanger getrokken tijdens de verbouwingen aan ons huis. Onze huidige auto (1900TDI, 90pk) heeft er ondertussen bijna 130000km opzitten: geen olieverbruik.
Ik weet nu ook wel dat een "trage dieselmotor" niet te vergelijken is met een hoogperformante motorfiets, maar die dieselmotor krijgt het meestal zwaar te verduren door de vele file-kilometers die hij doet. En dan wordt hij meestal door m'n vrouw gereden. Die doet het veel zachteraan dan ikzelf. Let wel: ik laat de motor (zowel de auto als de motorfiets) ALTIJD geleidelijk aan opwarmen voor de beuk erin gaat.
Ik ga vanaf nu dus alles nauwgezet controleren en een dagboek bijhouden. Dan heb ik tenminste iets om één en ander te bewijzen
P2U: Dus als ik het goed begrijp, is je olie-verbruik met je Strom nú 1 liter op 5000 km?
Dat is voor een moderne- vrij nieuwe motor, best veel.
Als je dat zou doortrekken naar de normale service-intervallen, dan verbruik je gewoon bijna 2 liter. Mits niet aangevuld, zou dat flinke interne motorschade kunnen opleveren.
De importeur zal zich er inderdaad wel van af willen maken, dat 1 liter per 1000 km. zelfs nog 'normaal' is.
Vroeger misschien, maar vandaag- de dag moet dat toch zeker niet meer hoeven, ook gezien jouw bovenstaand verhaal van jouw andere (ex-)transportmiddelen.
Ik schreef dat mijn verbruik 'nul' was, maar ik herinnerde mij later, dat ik onlangs een kwart-litertje heb bijgevuld, op ca. 3000 km (Just for the record.)
Hebben andere lezers van dit forum nog aanvuldende olie-verbruik-verhalen m.b.t. hun V-Stroms voor 'onze' P2U
Dat is voor een moderne- vrij nieuwe motor, best veel.
Als je dat zou doortrekken naar de normale service-intervallen, dan verbruik je gewoon bijna 2 liter. Mits niet aangevuld, zou dat flinke interne motorschade kunnen opleveren.

De importeur zal zich er inderdaad wel van af willen maken, dat 1 liter per 1000 km. zelfs nog 'normaal' is.
Vroeger misschien, maar vandaag- de dag moet dat toch zeker niet meer hoeven, ook gezien jouw bovenstaand verhaal van jouw andere (ex-)transportmiddelen.
Ik schreef dat mijn verbruik 'nul' was, maar ik herinnerde mij later, dat ik onlangs een kwart-litertje heb bijgevuld, op ca. 3000 km (Just for the record.)
Hebben andere lezers van dit forum nog aanvuldende olie-verbruik-verhalen m.b.t. hun V-Stroms voor 'onze' P2U

Voorheen met halfsyntheet castrol 10w40 olie van de dealer was het verbruik nagenoeg niets. De laatste beurt ben ik overgegaan naar Motul volsyntheet 10w40 en heb ik nu (na 5000 km) 200 cc bijgevuld. Daar staat tegenover dat schakelen ongekend soepel gaat met deze Motul olie.
M'n '03 dl1000 heeft nu bijna 31000 km gelopen.
Overigens wordt door veel dealers en fabrikanten een maximaal acceptabel olieverbruik (ok, volgens hen acceptabel
) van 1 liter olie op 1000 km aangehouden. Persoonlijk zou ik dit veel te veel vinden. Zou je op vakantie met een liter of 2 in de bagage moeten rondrijden.
Je zou eens kunnen proberen een ander merk olie te gebruiken of wellicht een met een iets hogere viscositeit (20w50) maar dan heb je nog geen antwoord op de vraag waarom
de soes ineens is gaan gebruiken.
Het zal sowieso erg lastig worden daar uitsluitsel over te krijgen.

Ruben
M'n '03 dl1000 heeft nu bijna 31000 km gelopen.
Overigens wordt door veel dealers en fabrikanten een maximaal acceptabel olieverbruik (ok, volgens hen acceptabel


Je zou eens kunnen proberen een ander merk olie te gebruiken of wellicht een met een iets hogere viscositeit (20w50) maar dan heb je nog geen antwoord op de vraag waarom

Het zal sowieso erg lastig worden daar uitsluitsel over te krijgen.

Ruben
kijk eens op de volgende pagina, hier vind je wat uitleg over olie.:
http://www.motorfietsweb.nl/nederlands/ ... rolie.html
en ook op deze pagina:
http://www.guzzioot.nl/html/olie-faq_s.htm
http://www.motorfietsweb.nl/nederlands/ ... rolie.html
en ook op deze pagina:
http://www.guzzioot.nl/html/olie-faq_s.htm
Ik heb me laten vertellen dat als je halfsynthetische castrol 10W40 gebruikt er geen enkel probleem zou zijn betreft olieverbruik.
Heb deze olie op mijn vorige gsxr ook altijd gebruikt en nooit olieverbruik gehad.
Indien er een probleem zou zijn met de motor (verstopte kanalen of dergelijke) dan doet suzuki belgië een test naar de gebruikte olie en indien het castrol blijkt te zijn dan neemt suzuki de garantie voor de reparatie voor zich, zelfs na de twee garantiejaren. Zo heeft men mij het verteld.
Heb deze olie op mijn vorige gsxr ook altijd gebruikt en nooit olieverbruik gehad.
Indien er een probleem zou zijn met de motor (verstopte kanalen of dergelijke) dan doet suzuki belgië een test naar de gebruikte olie en indien het castrol blijkt te zijn dan neemt suzuki de garantie voor de reparatie voor zich, zelfs na de twee garantiejaren. Zo heeft men mij het verteld.