Met het lange weekend voor de boeg vrijdagmiddag begonnen aan de klus. Vanaf het begin heb ik altijd al het onderhoud aan de motor zelf gedaan en met de beschikking over een ruime garage, heftafel en voldoende gereedschap moest dit ook geen moeilijke klus zijn.
Een speciale tang om het koppelingshuis tegen te houden heb ik niet, Martien_1000 had in zijn topic op een mooie manier laten zien hoe je deze ook kon maken met een griptang. Dus onder het motto “we cross that bridge when we are there” alles open gemaakt. Zaterdagochtend in alle bakken gezocht op zoek naar onderdelen om een koppelingshuistang te maken.
Uiteindelijk is het een oplossing geworden met een lijmtang en 2 stukjes ijzer uit de rommelbak. Het enige wat “rommelig” is, is dat (als de tang op het huis zit) de bekken van de lijmtang dichtgehouden moeten worden met een andere lijmtang.
Niet teveel op het laswerk letten. Ik ben ook geen lasser

Maar de tang werkte en is nu nog steeds te gebruiken als normale lijmtang. Al met al een goedkope oplossing en dat is altijd meegenomen in tijden waar we moeten bezuinigen om de hobby’s van den haag in stand te houden.
En het koppelinghuis was inderdaad een rammelbak; het tandwiel heeft enkele millimeters spelling ten opzichte van het huis. Nieuw huis erop, “nu we er toch zijn” nieuwe koppelingsplaten erop en de boel weer dichtgemaakt.

Starten en een grote glimlach