Druk in banden
Druk in banden
Het valt mij op dat er grote verschillen zijn in de bandendruk bij de V-strom 650 rijders al hier
Wat voor bandendruk hanteren jullie ?
Ik heb heel veel motor kilometers achter de rug op verschillende motoren dus wel iets ervaring.
Ik rij nu met een V-Strom 650 L3 met achter 2.5 bar en voor 2.3 bar (wegbanden ContiRoadAttack)
zonder bagage en/of duo passagier.Ik weeg 90 kg en moet zeggen dat deze druk mij het beste bevalt.
Wat voor bandendruk hanteren jullie ?
Ik heb heel veel motor kilometers achter de rug op verschillende motoren dus wel iets ervaring.
Ik rij nu met een V-Strom 650 L3 met achter 2.5 bar en voor 2.3 bar (wegbanden ContiRoadAttack)
zonder bagage en/of duo passagier.Ik weeg 90 kg en moet zeggen dat deze druk mij het beste bevalt.
- Hessie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 917
- Lid geworden op: do 25-12-2008, 20:22
- Mijn motor is een: BMW F900 XR
- Woonplaats: Huizen
Re: Druk in banden
Mmm, wel wat meer ...
Voor rond de 2.5 en achter rond de 2.8, zonder passagier en bagage
Dunlop Road Smart en ik weeg geen 90 kilo

Voor rond de 2.5 en achter rond de 2.8, zonder passagier en bagage
Dunlop Road Smart en ik weeg geen 90 kilo


doei
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Druk in banden
Michelin Anakee III voor 2.4 en achter 2.8
Ik weeg 85kg
Ik weeg 85kg
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Aad900 †
- DL650 berijder
- Berichten: 3468
- Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
- Woonplaats: Rotterdam
Re: Druk in banden
Dat is ook toevallig René, voor mij exact hetzelfde, nou
ja gewicht misschien een pondje meer

L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410
Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT
- Woonplaats: Maasbree
Re: Druk in banden
Ik weeg 93 kg. Voor 2,5 en achter 2,8. Metzeler tourance next.
Met de bandendruk v Theo heb ik de TR91 voorband maar kort kunnen gebruiken (17000). Helemaal gecupped. Dat moest echt meer/harder aldus mijn garage in t dorp, terwijl Suzuki Barneveld t juist had geadviseerd.
Tapatalk via mijn iPhone
Met de bandendruk v Theo heb ik de TR91 voorband maar kort kunnen gebruiken (17000). Helemaal gecupped. Dat moest echt meer/harder aldus mijn garage in t dorp, terwijl Suzuki Barneveld t juist had geadviseerd.
Tapatalk via mijn iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Druk in banden
Suzuki Barneveld.... die hebben alleen verstand van eieren 

Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT
- Woonplaats: Maasbree
Re: Druk in banden
Haha. Mss dachten ze dat die heel blijven met zachtere banden....
Tapatalk via mijn iPhone
Tapatalk via mijn iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
- JeePeetje
- DL650 berijder
- Berichten: 295
- Lid geworden op: vr 23-02-2007, 15:43
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Een mooie blauwe
- Woonplaats: Biervliet (Zeeuwsch-Vlaanderen)
Re: Druk in banden
Ik rijd met 2.5 voor en 2.8 achter. Dat bevalt prima voor mijn schamele 110 kg. 

-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
- Woonplaats: Oegstgeest
Re: Druk in banden
2,5 voor en 2,8 achter. Weeg zelf 72 kg. banden: TrailAttack's
- Bacchus
- DL1000 berijder
- Berichten: 842
- Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
- Woonplaats: Weert
Re: Druk in banden
Zal niets uitmaken met een DL1000.
2.5 voor 2.7 achter. Geen bagage of duorijder.
Net iets over de 68 kg en Bridgestone Battlewings.
2.5 voor 2.7 achter. Geen bagage of duorijder.
Net iets over de 68 kg en Bridgestone Battlewings.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TT-Rider,Nav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium, led-knippers
-
- Berichten: 266
- Lid geworden op: di 27-03-2012, 10:36
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2
- Woonplaats: Bolsward
Re: Druk in banden
Zelfde als Eikie en Aad, alleen ben ik 14 kilo lichter.
Groeten, Piet

Groeten, Piet
On the road again.............
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Druk in banden
Dunlop TR 91 2.5 voor en 2.8 achter met 73 kg
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
-
- DL650 berijder
- Berichten: 247
- Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
- Woonplaats: Leuven
Re: Druk in banden
Ik volg het boekje, en dit zegt: 2.25 vooraan en 2.45 achteraan bij solo rijden. Ik heb de dunlop trailmax banden
-
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
- Woonplaats: s`Gravendeel
Re: Druk in banden
2.4 2.9 met bagage anakee3 zelf 80 kg

-
- DL1000 berijder
- Berichten: 475
- Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
- Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
- Woonplaats: België - Hasselt
Re: Druk in banden
Met bovenstaande bandendruk krijg ik steeds het gevoel dat de Strom niet meer baanvast is in de bochten. Voor mij dus liever 2.5 en 2.8AVC schreef:Ik volg het boekje, en dit zegt: 2.25 vooraan en 2.45 achteraan bij solo rijden. Ik heb de dunlop trailmax banden
Honi soit qui mal y pense!!
- Ballie
- DL650 berijder
- Berichten: 546
- Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
- Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
- Contacteer:
Re: Druk in banden
De druk die in het boekje staat, is gebaseerd op de fabrieksbanden. Goede kans dat je er nu een ander merk en/of type band onder hebt zitten. Deze hebben andere eigenschappen en functioneren zeer waarschijnlijk beter met een andere (meestal hogere) bandendruk.
Kijk daarom liever wat er op de banden staat en pas je bandendruk daar op aan.
Kijk daarom liever wat er op de banden staat en pas je bandendruk daar op aan.
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
- V-Stoom
- DL650 berijder
- Berichten: 413
- Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
- Woonplaats: Heerenveen
Re: Druk in banden
De druk in de banden is afhankelijk van diverse factoren. (Vul wel altijd bij tot de gewenste druk met koude banden).
* De belading
* Buitentemperatuur en de mate waarin de banden de mogelijkheid hebben op te warmen (kan zelfs per bandenmerk verschillend zijn)
* gebruik (sportief of tour)
* soort ondergrond (off road, strak asfalt, slecht asfalt)
* snelweg, binnenweg
Het is vooral een kwestie van uitproberen en afgaan op je gevoel en gebruik.
Standaard staat de bandenspanning op 2.5 voor en 2.8 achter. Dat vind ik zelf onder de omstandigheden waarin ik rijd het prettigst (Binnenweggetjes en af en toe snelweg).
Succes, Allard.
* De belading
* Buitentemperatuur en de mate waarin de banden de mogelijkheid hebben op te warmen (kan zelfs per bandenmerk verschillend zijn)
* gebruik (sportief of tour)
* soort ondergrond (off road, strak asfalt, slecht asfalt)
* snelweg, binnenweg
Het is vooral een kwestie van uitproberen en afgaan op je gevoel en gebruik.
Standaard staat de bandenspanning op 2.5 voor en 2.8 achter. Dat vind ik zelf onder de omstandigheden waarin ik rijd het prettigst (Binnenweggetjes en af en toe snelweg).
Succes, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Re: Druk in banden
Bedoel je " standaard 2.5 voor en 2.8 achter bij jou standaard" 
2.5 voor 2.8 achter zijn zeker niet standaard,echter de Max.
toegestane druk voor de resp. voor en achterband.
2.25 voor 2.5 achter zijn fabriek af de standaard waardes voor een 650.

2.5 voor 2.8 achter zijn zeker niet standaard,echter de Max.
toegestane druk voor de resp. voor en achterband.
2.25 voor 2.5 achter zijn fabriek af de standaard waardes voor een 650.

Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 30-12-2014, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is niet nodig en ongewenst!
- Spurm
- Berichten: 1521
- Lid geworden op: do 19-08-2010, 17:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 blauw/zwart
- Woonplaats: Winterswijk - Ratum (the behind corner) Achterhoek :)
- Contacteer:
Re: Druk in banden
Je vraagt in je beginpost toch "Wat voor bandendruk hanteren jullie ?"
Fietsen is gezond! Eet meer fietsen! :p
- Ballie
- DL650 berijder
- Berichten: 546
- Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
- Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
- Contacteer:
Re: Druk in banden
Volgens wie? Volgens Suzuki, of volgens de bandenfabrikant?Theo2 schreef:2.5 voor 2.8 achter zijn zeker niet standaard,echter de Max.
toegestane druk voor de resp. voor en achterband.
Ik kijk altijd wat er op de band staat met betrekking tot de maximaal toegestane druk en pomp die er ook in.
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT
- Woonplaats: Maasbree
Re: Druk in banden
De standaarddruk volgens de dealer (2,3/2,7) heeft me sneller nieuwe banden gekost. Nu op advies v mijn nieuwe garage op 2,5/2,8..
Tapatalk via mijn iPhone
Tapatalk via mijn iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Druk in banden
Ten tijde van de vakanties 2.7 voor en 3.0 achter ivm een berg bagage.
Twee weken geleden met een knakenpomp de banden op druk gebracht, en volgens die meter moest er een 1.3 bar bij, voor en achter. Dat resulteerde in een belabberd sturende, zenuwachtige fiets. Thuis de boel met mn eigen meter gecheckt, stond alles een ruime bar te hoog. Dat merk je dus ook.
Twee weken geleden met een knakenpomp de banden op druk gebracht, en volgens die meter moest er een 1.3 bar bij, voor en achter. Dat resulteerde in een belabberd sturende, zenuwachtige fiets. Thuis de boel met mn eigen meter gecheckt, stond alles een ruime bar te hoog. Dat merk je dus ook.
Gr. Chiel
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Druk in banden
Dan is het toch handig een eigen (digitaal) drukmetertje onder je zadel mee te dragen. Ik heb het er in ieder geval wel liggen.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Druk in banden
Normaal gebruik ik mn eigen compressor en vulapparaat. Die komt ook over een met de druk meter die ik gebruikt.
Het kwam nu toevallig zo uit dat ik de compressor van een ander en zijn vulapparaat gebruikte. Heb het hem ook verteld dat zijn drukmeter niet in orde was, dat vermoeden had hij ook al.
Helaas heb ik geen ruimte meer onder mn zadel, daar liggen het boord gereedschap, lethermantool, EHBO set, beademingsmasker, extra zekeringen en een paar extea db-killers al
Het kwam nu toevallig zo uit dat ik de compressor van een ander en zijn vulapparaat gebruikte. Heb het hem ook verteld dat zijn drukmeter niet in orde was, dat vermoeden had hij ook al.
Helaas heb ik geen ruimte meer onder mn zadel, daar liggen het boord gereedschap, lethermantool, EHBO set, beademingsmasker, extra zekeringen en een paar extea db-killers al
Gr. Chiel
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Druk in banden
Beademingsmasker
Op alles voorbereid 


Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Ebrostrom
- DL650 berijder
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1050XT
- Woonplaats: Maasbree
Re: Druk in banden
En je hebt 2 giga koffers...aan ruimte geen gebrek toch...
Tapatalk via mijn iPhone

Tapatalk via mijn iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
DL650A K9 (2011-2024) | Suzuki V-Strom 1050XT (2024-…)
- Cplegt
- DL650 én DL1000 berijder
- Berichten: 1404
- Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
- Woonplaats: Enschede
Re: Druk in banden
Ja, ik heb in een straal van 50km alle paaltjes die dan voor mij in de weg staan uit de grond getrokken
.

Gr. Chiel
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: zo 27-12-2015, 12:23
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650K7 Candy Sonoma Red
- Woonplaats: Den Haag
Re: Druk in banden
Eindelijk (na veel te lange tijd
) ook maar weer eens voldoende druk in de bandjes.
Achter had ik al wat eerder op 2,8 gezet, maar ik kreeg aan de voorkant het ventieldopje niet meer los
Aangezien ik vlak voor een toertocht niet het risico wilde lopen het hele ventiel uit de velg te draaien maar gelaten voor wat het was.
Eindelijk gisteren maar eens wat aan gedaan, en uiteindelijk het (alu) ventieldopje met een dremel over de lengte doorgeslepen. Toen was ie met een schroevendraaier verder open te wurmen en wilde hij er eindelijk (met nog steeds enige moeite) af... Schroefdraad zat over de gehele lengte vol met wit poeder (ik gok aluminiumoxide) wat eigenlijk niet zo gek ik aangezien hij buiten slaapt in weer en wind... Het nieuwe dopje dus ook maar met wat vettigheid er tussen vastgedraaid. (Nu even WD40, bij de volgende keer kettingsmeren gaan we ook meteen maar even voor en achter ventieldopjessmeren
Met een drukmeter daarna kwamen we nog tot 1,9 bar.... Toch maar even opgepomt tot 2,5, en het is ineens weer een hele nieuwe motor geworden
In bochten, en met name op rotondes, luistert ie ineens weer naar wat ik wil, in plaats van dat ie slechts de boodschap aanneemt en er al dan niet wat mee doet...
edit: oh, ik zie nu dat ik een topic uit 2014 opgegraven heb; in mijn verdediging, hij stond nog op de eerste pagina

Achter had ik al wat eerder op 2,8 gezet, maar ik kreeg aan de voorkant het ventieldopje niet meer los

Aangezien ik vlak voor een toertocht niet het risico wilde lopen het hele ventiel uit de velg te draaien maar gelaten voor wat het was.
Eindelijk gisteren maar eens wat aan gedaan, en uiteindelijk het (alu) ventieldopje met een dremel over de lengte doorgeslepen. Toen was ie met een schroevendraaier verder open te wurmen en wilde hij er eindelijk (met nog steeds enige moeite) af... Schroefdraad zat over de gehele lengte vol met wit poeder (ik gok aluminiumoxide) wat eigenlijk niet zo gek ik aangezien hij buiten slaapt in weer en wind... Het nieuwe dopje dus ook maar met wat vettigheid er tussen vastgedraaid. (Nu even WD40, bij de volgende keer kettingsmeren gaan we ook meteen maar even voor en achter ventieldopjessmeren

Met een drukmeter daarna kwamen we nog tot 1,9 bar.... Toch maar even opgepomt tot 2,5, en het is ineens weer een hele nieuwe motor geworden

In bochten, en met name op rotondes, luistert ie ineens weer naar wat ik wil, in plaats van dat ie slechts de boodschap aanneemt en er al dan niet wat mee doet...
edit: oh, ik zie nu dat ik een topic uit 2014 opgegraven heb; in mijn verdediging, hij stond nog op de eerste pagina

- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Druk in banden
Geen nood; banden pompen is van alle tijden
Ik merk het al bij zo'n 0.2 Bar, vooral voor

Ik merk het al bij zo'n 0.2 Bar, vooral voor
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "