Vandaag de motor weer gedemonteerd om op zoek te gaan naar losse slangetjes.
Na een beetje zoeken kwam ik er 1 tegen van de vacuüm demper van de IAP sensor. Echter kan het ook zijn dat deze los is geraakt tijdens het demonteren. Maar de slangetjes weer op zn plaats gedrukt, en getest. Resultaat, geen. Nog steeds hoog in de toeren.
Na een beetje nadenken, bedacht ik mij ineens dat de vacuümpoort voor de gasklepsynchronisatie van de achterste cilinder niet eens afgedopt was geweest. Dus de doppen weer verwijderd, en gekeken of er resultaat was, en weer geen geluk. Wat wel opviel was dat er geen merkbaar effect was tussen wel en niet afgedopt lopen.
Wat eerder ook al was opgevallen, was dat er 2 vacuümpoorten waren. Na de gasklepsynchronisatie heb ik ze allebei afgedopt. Na gekeken te hebben bij
gasklepsynchronisatie viel op dat op 1 van die twee poorten wel een slangetje zat. Die zat er bij mij dus niet op. Nu ben ik gaan zoeken of ik ergens een losse slang heb hangen bij het motorblok maar ik kan er geen vinden.
Een plaatje uit het werkplaatshandboek erbij gepakt betreffende emission controll, blz. 9.5. (hier staat van alles betreft het vacuümsysteem) En toen slangetjes gaan controleren. Ik vermoed dat het ontbrekende slangetje van de PAIR controll valve is. Maar ik weet dit niet zeker.
Hier nog ff een foto van hoe de beide vacuüm poorten er bij mij nu uitzien. Misschien kan iemand even een foto plaatsen van zn eigen motor, met het juiste slangetje er wel op, of kan mij vertellen waar ik het juiste slangetje vandaan kan herleiden om hem weer te bevestigen.

Gr. Chiel