Inmiddels wat verder gekeken.
Hyperpro doet er 15W in. Veel mensen met andere aftermarket veren gaan ook wel naar 7,5W.
Maakt dat wat uit? Ja, maar het ligt aan de veren die je hebt, de ene 10W is de andere niet, en je kan veel opvangen met je voorspanning.
Er zit veel tolerantie in zoals in b.g. lijstje (zie link boven) ook af te lezen is.
Er zijn 10W's met 22cSt maar ook met 36 cSt of zelfs 52 cSt. En daar moet je wel op vergelijken.Die laatste kan hydraulic lock veroorzaken, tenzij je veren hebt die er op afgestemd zijn.
Olie en veer hoort bij elkaar.
Er zijn 7,5W's met meer dan 22 cSt, maar ook met veel minder.
De viscositeit bepaalt de demping. Op asfalt, waar we meestal op rijden, merk je die verschillen niet zo. Hooguit bij hard remmen.
Maar worden de wegen slechter of onverhard, dan merk je het wel degelijk.
Ik heb 3 dealers gebeld, en veel verder dan wat ze er standaard in doen, komen ze niet. Nimag verwijst naar de dealers.
De originele ''Suzuki'' olie is niet 'bekend, niet verkrijgbaar, dwz in ons landje. De Showa S88 naar het schijnt.
Ik wil geen risico lopen dus ik zoek olie in de buurt van die 36 cSt die er standaard in zit, of iets er onder. Niet zo maar iedere 10W.
Gevonden tot zover:
- Suzuki standaard voor V-Strom zou Showa S-88 zijn, 35, 5 cSt@40
- Motul Fork Oil Expert 10W medium; 35.96 cSt, techno (?) synthetisch
- Motul Factory Line 10W medium; 36.0 cSt, synthetisch
- Castrol Fork Oil 10W; 32 cSt, mineraal
- Castrol Fork Oil 10W fully synthetic; 42 cSt, synthetisch (al een beetje richting te ''zwaar'' misschien)
- Valvoline Fork Oil 10W; 34 cSt, synthetic blend
- Valvoline SynPower Fork Oil 10W, 32 cSt, synthetisch
- Yamalube; 33,33 cSt (zgn G10)
- Putoline Formula GP 7.5; 35.5 cSt
- Putoline HPX-R 7.5; 32.10 cSt , synthetisch (voor grandprix, enduro, off road
Putoline productadvies geeft van beide de 10W variant voor de V-Strom die ze overigens in de off road category hebben geplaatst. Die hebben resp. 50 en 52 cSt. Doe ik niet.
Op basis van wat ik gelezen heb, niet op basis van ervaring
Je kunt natuurlijk ook gaan mengen. Moet dan wel het zelfde soort zijn. Geen mineraal met een syntheet.
2 van de vele interessante links:
tabel, en nog een
soortgelijk topic.
ps: Alle b.g. cSt is bij 40°C.