Zo, vandaag was het zover (het pvc slangetje moest nl nog besteld worden): ik kon de OSCO op mijn V-Strom gaan monteren.
Welke materialen heb ik gekocht / gebruikt:
- OSCO set
- pvc slangetje (2 m; 2x4mm)
- tie-wraps
- popnagels
- 'beugel(klemmetjes)' (ik weet niet hoe ik ze anders moet noemen*)
- foam
Na het nogmaals bekijken van de video op de
OSCO site en doorlezen van de handleiding van Iron Horse ben ik gestart met het verwijderen van de passagiervoetensteun aan de linkerzijde. Hierdoor ontstaat meer ruimte en verder is dit noodzakelijk omdat je anders het kettingscherm niet kunt verwijderen. Let op: de schroeven van het scherm zitten muurvast! Het kruis in de kop draai je daardoor zo kapot en dan ben je verder van huis. Na wat passen en meten heb ik de plaats kunnen bepalen waar de doorvoernippel moest komen te zitten. Een gaatje boren is dan een klein kunstje. Aangezien ik net als Iron Horse (zie boven) het slangetje onder het scherm door wilde geleiden heb ik een extra gaatje in het scherm geboord (aan de wielzijde). De beugeltjes heb ik iets dicht moeten knijpen om het slangetje niet te los vast te laten houden. Ter voorkoming van teveel loshangen en schuiven van het slangetje in de buurt van de ketting heb ik het slangetje bij de beugeltjes omwikkelt met stukjes foam. Ik heb afgezien van (dikke groene) tape aangezien tape op den duur loslaat en het t dan zo'n plakbende geeft. De beugeltjes zijn met popnagels bevestigd aan het scherm.
Nu was het de buurt aan de cilinder en de houder. Deze wilde ik vanwege het ontbreken van een geschikte locatie aan de linkerzijde (zie voorbeeldfoto's boven) aan de rechterzijde van de motor bevestigen. In de driehoek onder de tank bij de knieen leek mij een prima locatie (binnen handbereik zonder 'halsbrekende' toeren uit halen onder t rijden). Denk eraan: test de locatie ook
met handschoenen aan!! Het zou vervelend zijn een goede (en mooie) locatie voor de cilinder te hebben en helemaal klaar te zijn en er uiteindelijk bij het smeren achter te komen dat je de plunje niet kunt uittrekken. Eerst wilde ik de cilinder enkel met tie-wraps bevestigen totdat ik op het idee kwam dat de houder ook kon worden ingekort of op meerder plaatsen kon worden gebogen. Met het vinden van de juiste buigpunten en buighoeken ben ik wel een tijdje bezig geweest (tja, pietje-precies....). De houder is met de grotere tie-wraps bevestigd aan motor. Natuurlijk zit er foam tussen de houder en de motor tegen beschadiging en teveel trillen.
Nu was het de beurt aan het geleiden van het slangetje vanaf het kettingscherm naar de cilinder. Omdat de cilinder aan de rechterzijde is bevestigd moest het slangetje door de motor worden geleid. Man, wat is daar weinig ruimte om met je handen overal makkelijk bij te kunnen!! Ik heb 'm onder het zadel, boven de abs-box, langs de bedrading en tussen de tank en het frame naar de cilinder lopen. Bij de cilinder aangekomen merkte ik op dat ik eigenlijk aan 1 m slang voldoende zou hebben gehad en dan had ik nog een aantal cm speling (ach, die € 0,50 voor 2 m doet het 'm nu ook weer niet). Ik heb het slangetje nu afgeknipt op 110 cm. Op verschillende plaatsen heb ik het slangetje met tie-wraps aan de bekabeling of beugels vastgemaakt. Het teveel aan slang is netjes opgerold voor de accu onder het zadel.
Afsluitend kon de cilinder worden gevuld met olie (om te beginnen heb ik nu als test de OSCO olie gebruikt). Na het ontluchten van de slang en een aantal malen aan de plunje trekken ging de olie soepel door het slangetje naar de ketting. De plunje doet er 6 tot 7 sec over om in de oude positie terug te komen (ik heb ergens gelezen dat dit sneller wordt naarmate de cilinder minder gevuld is en hoop daarom dat dat niet teveel sneller wordt). Dus ik denk dat het met de inwendige weerstand van het slangetje (die Dyrck aanhaalde) ondanks het iets langere en niet originele slangetje wel goed zit. Ik besef mij nu trouwens dat ik een smaller slangetje heb gebruik (2 mm i.p.v. 2,5 mm origineel). Blijkbaar werkt t hier dus ook mee.
Het zal mij benieuwen of het goed blijft werken, de cilinder en slangetje niet lekken, de olie niet spat of van de ketting wordt geslingerd.
Voor de duidelijkheid nu een aantal foto's:
De cilinder aan de rechterzijde van de motor (onder de tank):
Het slangetje naar het kettingscherm:
De doorvoernippel:
Onderzijde kettingscherm met zichtbare bevestiging van het slangetje:
Ik hoop dat anderen iets hebben aan mijn beschrijving van de plaatsing van de OSCO op mijn V-Strom.
* de beugelklemmetjes lijken op de ijzeren versies om electriciteitskabels te bevestigen aan een ondergrond. Dit beugeltje maakte onderdeel uit van klein slotje wat je wel eens tegenkomt op een houten tuindeur, waar je dan het staafje onder schuift.