Klok valt weg
Klok valt weg
Het is een beetje een luxe probleem maar mijn klok valt af en toe weg. Soms als ik de motor op contact zet springt de klok terug naar 1:00. Het is erg onregelmatig. Het gaat ook wel eens een paar dagen goed.
Verder werkt alles naar behoren zoals knipperlichten etc.
Wat zou het probleem kunnen zijn? Connector ergens?
Verder werkt alles naar behoren zoals knipperlichten etc.
Wat zou het probleem kunnen zijn? Connector ergens?
- Roba
- DL650 berijder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: za 27-10-2012, 23:30
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A L2 Touring 2012 (zwart)
- Woonplaats: Almere
Re: Klok valt weg
Klinkt inderdaad als een connector gerelateerd probleem. Zoeken, zoeken, zoeken...
Groeten,
Rob
Rob
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Klok valt weg
Lijkt er inderdaad op dat de klok dan even spanningsloos wordt. Zal even zoeken worden want met het contact uit blijft hij wel spanning houden, maar is alleen de display uitgeschakeld. Zou even geen idee hebben waar te zoeken. Misschien even wat tests doen met het wel of niet bewegen van je stuur, niet dat ik dan meteen zou weten waar te zoeken, maar dan hoef je niet direct onder je zadel te zoeken denk ik. Maar meer richting zaken (kabelboom) die daardoor in beweging geraken.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Sparky
- DL1000 berijder
- Berichten: 325
- Lid geworden op: vr 26-10-2007, 18:08
- Mijn motor is een: V-Strom 1000 XT-A
- Woonplaats: Hoofddorp
Re: Klok valt weg
Ik zou als ik jou was even zoeken naar een bericht op het forum over de aansturing van de klok vanuit de opnemer op het voor wiel.
Dat klacht lijkt heel veel op hetgeen ik zelf ervaren heb toen mijn opnemer stuk was.
Dat klacht lijkt heel veel op hetgeen ik zelf ervaren heb toen mijn opnemer stuk was.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Klok valt weg
Die volg ik niet helemaal. Bedoel jij dan met klok je snelheidsmeter? Want de tijdklok, en daar gaat het over, heeft niets met de aandrijving door je voorwiel te maken. De tijdklok is elektrisch en de snelheids"klok" is mechanisch.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: Klok valt weg
is een bekend probleem. Ik heb het ook meegemaakt en vele andere V-strom rijders met mij. De meest voorkomende plek is de connector in het linkerkuipdeel. Daar zit een grote rubber hoes omheen. Wil je er goed bijkomen moet er het een en ander losgemaakt worden.
Alle stroom die gebruikt wordt aan de voorkant van de motor loopt via de deze steker en daar heeft met name de retourleiding (de min daard) het erg moeilijk mee.
Bij mij was deze stekerpen heel erg verkleurd. Inspuiten met WD-40 is een vaak gebruikte, maar meestal tijdelijk oplossing. Een ander oplossing is de steker vervangen en de draden aan elkaar solderen. Ik heb gekozen om een extra draad aan te sluiten, paralel aan deze steker, met van die blauwe klemmetjes. Bij mij werkt dat al 5 jaar zonder problemen.
Succes.
Alle stroom die gebruikt wordt aan de voorkant van de motor loopt via de deze steker en daar heeft met name de retourleiding (de min daard) het erg moeilijk mee.
Bij mij was deze stekerpen heel erg verkleurd. Inspuiten met WD-40 is een vaak gebruikte, maar meestal tijdelijk oplossing. Een ander oplossing is de steker vervangen en de draden aan elkaar solderen. Ik heb gekozen om een extra draad aan te sluiten, paralel aan deze steker, met van die blauwe klemmetjes. Bij mij werkt dat al 5 jaar zonder problemen.
Succes.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Klok valt weg
Dit lijkt mij de meest plausibele oorzaak en oplossing.
Vandaar dat ik ook de test met het stuur draaien aangaf, maar hier spreekt duidelijk een ervaringsdeskundige.



Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: Klok valt weg
Het gaat hier inderdaad om de tijdsklok. Ik heb laatst nog al het kuipwerk eraf gehad omdat ik stofhoezen moest vervangen etc. Toen heb ik die hele grote connector met de rubberen hoes nog los gemaakt en bekeken. Heb er niet veel aandacht aan besteed of er ook corrosie in zat.
maar uit het bericht van Eric begrijp ik dat de aarde draad IN de connector wel eens de geest kan geven?
Weet je toevallig welke draad(kleur) dat is?
Ik las ook op het amerikaanse forum dat het misschien met de accu te maken kan hebben. Als die zijn beste tijd heeft gehad dat het spanningsverschil tijdens het op contact zetten van de motor invloed kan hebben op de klok. Wat de klok reset steeds wanneer ik heb op contact zet....
maar uit het bericht van Eric begrijp ik dat de aarde draad IN de connector wel eens de geest kan geven?
Weet je toevallig welke draad(kleur) dat is?
Ik las ook op het amerikaanse forum dat het misschien met de accu te maken kan hebben. Als die zijn beste tijd heeft gehad dat het spanningsverschil tijdens het op contact zetten van de motor invloed kan hebben op de klok. Wat de klok reset steeds wanneer ik heb op contact zet....
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Klok valt weg
Door de hele motor is de zwarte draad met witte streep de nul-/massadraad. Aardedraad zit er niet in.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: Klok valt weg
Aarde / min/ massa ben niet echt een specialist op dit gebied.
Het heeft in mijn geval niks te maken met het draaien van het stuur want deze staat altijd stil tijdens het ''op contact zetten''.
Het heeft in mijn geval niks te maken met het draaien van het stuur want deze staat altijd stil tijdens het ''op contact zetten''.
-
- DL650 berijder
- Berichten: 649
- Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
- Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
- Woonplaats: Houthalen
Re: Klok valt weg
Batterij zou idd ook een probleem kunnen zijn ja zoals je zelf aanhaalt.
Heb hier nogal van gehoord.
Heb hier nogal van gehoord.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Klok valt weg
Msch stupide vraag .. maare, is het enkel de klok die wegvalt, of het ganse dashboard met alle leds en achtergrondverlichting en de info lcd enzo ?
Valt ook het achterlicht weg tijdens het starten? Die blijft itt de koplamp wel branden als de startmotor draait.
Het lijkt me sterk dat de startmotor zoveel stroom trekt waarbij de spanning dan zo ver inzakt dat de klok wegvalt door spanningsgebrek, in dat geval zal de startrelais door te laag voltage het opgeven en draait je startmotor niet meer. Die lcd klokjes werken trouwens niet op 12-14 volt maar op 1 a 1.5 volt
Dacht ik toch ...
Als dat probleem is begonnen net nadat je de boel heb losgemaakt, dan is de kans wel heel groot dat het daarmee te maken heeft. Dikke dashboard stekker lossen inspuiten met contactspray en weer goed vastklikken.
Valt ook het achterlicht weg tijdens het starten? Die blijft itt de koplamp wel branden als de startmotor draait.
Het lijkt me sterk dat de startmotor zoveel stroom trekt waarbij de spanning dan zo ver inzakt dat de klok wegvalt door spanningsgebrek, in dat geval zal de startrelais door te laag voltage het opgeven en draait je startmotor niet meer. Die lcd klokjes werken trouwens niet op 12-14 volt maar op 1 a 1.5 volt
Dacht ik toch ...
Als dat probleem is begonnen net nadat je de boel heb losgemaakt, dan is de kans wel heel groot dat het daarmee te maken heeft. Dikke dashboard stekker lossen inspuiten met contactspray en weer goed vastklikken.
Spooky Action At A Distance !
Re: Klok valt weg
Het probleem bestond al voordat ik iets heb los gehaald. Dus dat kan niet de oorzaak zijn.
En met de accu weet ik niet. Dit is puur wat ik las op het amerikaanse forum. Dat die klok gevoelig zou zijn voor schommelingen in voltage. Verder lijkt er niks weg te vallen, zowel tijdens het starten niet en tijdens het op contact zetten. Tijdens het starten zelf heb ik zoiezo geen aparte dingen gemerkt. Het is puur en alleen het moment wanneer ik de sleutel omdraai. Merkte ook dat het contactslot wat stroef gaat maar kan me niet voorstellen dat zoiets invloed heeft.
En met de accu weet ik niet. Dit is puur wat ik las op het amerikaanse forum. Dat die klok gevoelig zou zijn voor schommelingen in voltage. Verder lijkt er niks weg te vallen, zowel tijdens het starten niet en tijdens het op contact zetten. Tijdens het starten zelf heb ik zoiezo geen aparte dingen gemerkt. Het is puur en alleen het moment wanneer ik de sleutel omdraai. Merkte ook dat het contactslot wat stroef gaat maar kan me niet voorstellen dat zoiets invloed heeft.
- Roba
- DL650 berijder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: za 27-10-2012, 23:30
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A L2 Touring 2012 (zwart)
- Woonplaats: Almere
Re: Klok valt weg
Deze mogelijke oorzaak c.q. oplossing lijkt me de meest voor de hand liggende. Misschien doe je er verstandig aan dit eerst eens na te kijken?Eric-v schreef:is een bekend probleem. Ik heb het ook meegemaakt en vele andere V-strom rijders met mij. De meest voorkomende plek is de connector in het linkerkuipdeel. Daar zit een grote rubber hoes omheen. Wil je er goed bijkomen moet er het een en ander losgemaakt worden.
Alle stroom die gebruikt wordt aan de voorkant van de motor loopt via de deze steker en daar heeft met name de retourleiding (de min daard) het erg moeilijk mee.
Bij mij was deze stekerpen heel erg verkleurd. Inspuiten met WD-40 is een vaak gebruikte, maar meestal tijdelijk oplossing. Een ander oplossing is de steker vervangen en de draden aan elkaar solderen. Ik heb gekozen om een extra draad aan te sluiten, paralel aan deze steker, met van die blauwe klemmetjes. Bij mij werkt dat al 5 jaar zonder problemen.
Succes.
Groeten,
Rob
Rob
Re: Klok valt weg
Ja ik ga dit als eerste proberen. Heb nu even geen gereedschap tot mijn beschikking maar misschien dit weekend wel.
Als er veranderingen zijn post ik ze.
Als er veranderingen zijn post ik ze.
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 4
- Lid geworden op: wo 07-10-2009, 12:41
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 en Kawasaki KLR250
Re: Klok valt weg
Toen ik m'n motor (tweedehands DL1000) net had, gebeurde dit ook met enige regelmaat rond deze tijd van het jaar.
Volgens de motorzaak was dit een eerste teken dat de accu slecht aan het worden is. ('t werd wat kouder...).
Onder garantie nieuwe accu erin gezet en nooit meer dit fenomeen gehad.
Volgens de motorzaak was dit een eerste teken dat de accu slecht aan het worden is. ('t werd wat kouder...).
Onder garantie nieuwe accu erin gezet en nooit meer dit fenomeen gehad.
Re: Klok valt weg
Toen ik vandaag naar huis wou rijden na werk en ik de motor op contact zette gingen de wijzers zichzelf wel kalibreren, alleen bleef alle verlichting uit. En met alle bedoel ik ook echt alles! de koplamp en achterlicht bleven uit. Ik hoorde wel het geluid van de brandstofpomp.
De motor startte wel (ietswat moeilijker dan normaal) waarna zowel de koplampen, achterlicht en dashboard verlichting aan gingen.
Uit het feit dat de brandstofpomp werkte ga ik toch steeds meer neigen dat die connector in de voorste kuip corrupt is.
Voor de zekerheid laat ik de accu even testen.
wordt vervolgt...
De motor startte wel (ietswat moeilijker dan normaal) waarna zowel de koplampen, achterlicht en dashboard verlichting aan gingen.
Uit het feit dat de brandstofpomp werkte ga ik toch steeds meer neigen dat die connector in de voorste kuip corrupt is.
Voor de zekerheid laat ik de accu even testen.
wordt vervolgt...
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Klok valt weg
Was de achtergrondverlichting van je dashboard ook weg?
Volgens mij kun je zelfs met de grote connector van je dashboard LOSgekoppeld, starten rijden en branden je lampen bij het op contact zetten.
Het wordt bizar.
Om alsnog een slechte accu uit te sluiten (ik kan het me nie echt voorstellen maar toch, je zegt dat ie wat moeite had met starten): zet es op contact met je accu via startkabels aan een autoaccu gekoppeld (autocontact AF).
Volgens mij kun je zelfs met de grote connector van je dashboard LOSgekoppeld, starten rijden en branden je lampen bij het op contact zetten.
Het wordt bizar.
Om alsnog een slechte accu uit te sluiten (ik kan het me nie echt voorstellen maar toch, je zegt dat ie wat moeite had met starten): zet es op contact met je accu via startkabels aan een autoaccu gekoppeld (autocontact AF).
Spooky Action At A Distance !
Re: Klok valt weg
De accu is nog goed. Heb hem gisteren laten testen bij een motorzaak en was nog ruim voldoende. Kan ik dat eerst wegstrepen.
Ja de dashboard verlichting deed het eerst ook niet. Ik vind het zelf ook erg vervelend. Ik ga dit weekend eens naar die grote connector in de kuip kijken. Ik hoop dat daar het probleem zit. Het laatste waar ik op zit te wachten is storingzoeken....
Ja de dashboard verlichting deed het eerst ook niet. Ik vind het zelf ook erg vervelend. Ik ga dit weekend eens naar die grote connector in de kuip kijken. Ik hoop dat daar het probleem zit. Het laatste waar ik op zit te wachten is storingzoeken....
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Klok valt weg
En als je dan toch de stekker los hebt ( beste even de zijkap weghalen ) alle stekkers
van een dot zuurvrije vaseline voorzien, ben je voor eens en altijd van enige storing in de stekkers af
van een dot zuurvrije vaseline voorzien, ben je voor eens en altijd van enige storing in de stekkers af

Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Bozobin †
- DL650 berijder
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
- Woonplaats: Delft
- Contacteer:
Re: Klok valt weg
Daar heeft de Hema heel mooie spuitbusjes voor.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Re: Klok valt weg
Dit weekend even bezig geweest met het uitzoeken wat nou het probleem was. En complimenten voor de suggestie van Eric-V want dit was precies het probleem! De hele connector zag er van binnen goed uit met uitzondering van de zwart/witte massa. Ik heb een extra massa aangelegd naast de connector om het probleem te verhelpen.
Heb alles een aantal keer getest en alles werkt weer perfect! Hopelijk blijft het euvel nu weg.
Bedankt voor de hulp allemaal!
Heb alles een aantal keer getest en alles werkt weer perfect! Hopelijk blijft het euvel nu weg.
Bedankt voor de hulp allemaal!
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Klok valt weg
Gefeliciteerd
Ook meteen de stekker vochtwerend gemaakt ??

Ook meteen de stekker vochtwerend gemaakt ??
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Re: Klok valt weg
Ja ik heb meteen de stekker ingespoten met ACF50. Spul waar je ook je motor winter bestendig mee kan maken. In de specificaties stond dat het ook voor electronica en connectors geschikt was.