Gisteren vertrokken met mijn Ega op haar NT650V Deauville en ik op mijn nog redelijk verse DL650 ABS. Voor de vakantie nog een kofferrek gemonteerd met hierop 2 zijkoffers van Kappa (21L) en een GIVI V46 topkoffer, een waterdichte tas achter op de buddy en gaan met die banaan.
Zo halverwege kwam ik er achter dat ik toch wel wat weinig druk op mijn voorband had, op rotondes had het voorbandje de neiging om 'weg te glijden' , net niet serieus genoeg om er echt zenuwachtig van te worden maar toch. Dus bij de volgende stop de achterveer maar een tik harder gegeven, en dat bij de volgende stop nog eens en nog eens... hmmm niet heel erg veel verschil, wel iets beter.
Even kontakt gelegd met MTC Steenwijk voor overleg, en er zijn meerdere mogelijke oorzaken....
1. Ik heb mijn DL verlaagd met een setje Dogbones (-3cm) + de veerpoten door laten steken (-3cm)
2. Alle gewicht rust helaas op de achterkant
3. Ik heb stuurverhogers 3.5cm omhoog en 2cm naar achter die er voor zorgen dat ik veel rechter op zit, dus iets minder gewicht naar voren...
Al met al dus ter plekke niet veel aan te doen, wel bagger als je je vrouw niet bij kan houden in de mooie bochten hier... de bagage is er inmiddels af wat al weer wat scheelt, volgende keer toch maar een tanktas mee en deze zo ver mogelijk volproppen, en minder gewicht op de achterkant.
Na de verlaging had ik het geen-druk-op-de-voorband-gevoel ook thuis in NL al wel eens met snelle draaiers over rotondes... wel jammer want het is wel erg fijn om goed met je voeten aan de grond te kunnen... als we weer thuis zijn toch de originele dogbones maar weer eens terug zetten en dan maar afwegen wat belangrijker is...