Een half jaar terug heb ik een MRA windscherm gekocht. Ik had op dat moment een Schuberth concept systeemhelm.
Omdat ik de helm spuugzat was (beslaan en hij was toch niet zo stil als dat de reclame deed geloven), heb ik op de motorbeurs een Shoei Raid II integraalhelm gekocht.
Zover niets aan de hand, met dien verstande dat de Shoei (zeker na montage wat accecoires die wat geluid beperken) erg stil was en dankzij de pin-lock niet meer besloeg.
Twee weken terug had ik één van mijn fijnste momenten

, had ruzie met de portier van een hotel, terwijl ik schuin op de helling stond richting parkeergarage. Einde van het liedje was dat motor tegen een paaltje kwam, waarbij de ruit niet ongeschonden uit de strijd is gekomen. Nu weer mijn orginele lage ruit (ik heb d'r één uit 2002) gemonteerd. Tot mijn grote verrassing had ik geen last meer van de turbulentie. Als ik met mijn hand de luchtbeweging voel, kwam er nog wel wat klapperende wind tegen mijn kindband, maar qua geluid, maar ook stabiliteit (mijn bril bleef stil staan) geen last meer.
Conclusie van het verhaal..............voordat je aan de slag gaat met hoge ruiten (de MRA helpt echt), kijk of je een helm hebt die gevoelig is voor turbulentie.
Vanuit mijn eigen ervaring.........de Schuberth concept is vanwege het feit dat het een systeemhelm is èn heel erg breed is aan de voorkant erg gevoelig voor turbulentie op de V-strom.
Een integraalhelm is voor wat betreft de windgevoeligheid beter. Mijn huidige helm is relatief erg spits aan de voorkant, en daardoor extra minder gevoelig voor windgeruis/turbulentie.
Het is natuurlijk wel een afweging, een ruit vervangen is vaak goedkoper dan een helm vervangen. Maar als je toe bent aan een nieuwe helm èn je hebt last van turbulentie zou ik adviseren om eerst de nieuwe helm te kopen, en daarna te beoordelen of je nog steeds een nieuwe ruit moet hebben.
Groetjes,
Gerrit