Pagina 1 van 1

V-Strom 4 jaar stilgestaan, wat te doen aan onderhoud?

Geplaatst: wo 13-04-2022, 08:48
door Morts
Goedemorgen,

Ik ben tot een jaar of vier geleden actief geweest op dit forum en met mijn DL650a uit 2008. Destijds met de kop eraf gekocht op de motorbeurs en veel plezier van gehad. Er staat nu net geen 70.000 km op en de fiets is altijd goed onderhouden geweest. Wegens ander werk heeft de V-Strom nu zo'n vier jaar stilgestaan (garage) en heb ik ook lange tijd geen gebruik gemaakt van dit forum (mijn account was zelfs niet meer actief en mijn berichtenteller stond daarom weer op 0 zie ik net). Ik ben weer van baan veranderd en heb mijn motor weer nodig dus ga aan de slag om de V-Strom weer rijklaar te krijgen en daar heb ik jullie hulp bij nodig! Want na vier jaar stilstaan is de vraag: wat te doen aan noodzakelijk onderhoud?

Ik heb al een nieuwe accu en nieuwe banden besteld want die waren nog van 2016... Michelin Road 6 is het geworden. Ik kom van Metzeler Tourance Next dus ben benieuwd! Maar nu dus de overige werkzaamheden. Ik wil de motor ook optisch onder handen nemen want door weer, wind en pekel is de V-Strom er ook niet mooier van geworden maar dat komt later. Voor nu wil ik me richten op het noodzakelijke om weer veilig te kunnen rijden.

Wat er sowieso moet gebeuren:
- olie + filter vervangen
- remvloeistof vervangen
- koelvloeistof vervangen
- ketting + tandwielen checken en reinigen
- remklauwen nalopen en reinigen
- brandstof vervangen en systeem spoelen met Forte
- alles nalopen, aandraaien en smeren

Waar ik over twijfel of noodzakelijk is:
- slangen koelsysteem vervangen (14 jaar oud)
- brandstofslangen vervangen (14 jaar oud)
- remleidingen vervangen (14 jaar oud)
*alle leidingen/slangen voelen nog soepel aan

Zouden jullie eens willen schieten op bovenstaand lijstje? En mis ik nog iets belangrijks?

Alvast bedankt! :duim:

Re: V-Strom 4 jaar stilgestaan, wat te doen aan onderhoud?

Geplaatst: wo 13-04-2022, 09:55
door StefanGroenestein
Voor die slangen staat wel een vervang interval voor volgens mij. Ik zou ze gewoon vervangen. Ze kosten de wereld niet en je bent er nu bij en heb de vloeistoffen uit het systeem als je het gaat doen. Ik zou ook meteen even de kleppen stellen als je dit allemaal gaat doen. Ben je daar ook wel even klaar mee en kan je voorlopig even vooruit

Re: V-Strom 4 jaar stilgestaan, wat te doen aan onderhoud?

Geplaatst: vr 15-04-2022, 11:52
door Morts
Ik heb wat rondgemaild, onder andere naar V-Strom gespecialiseerde reparateur en stuk voor stuk geven ze aan dat het vervangen van de slangen (koel, brandstof, rem) niet nodig is als ze gewoon nog soepel zijn en geen gebreken vertonen... :?: Maat van me zei ook nog terecht: die van een auto worden nooit vervangen (tenzij noodzakelijk).

Nog steeds een twijfeltje dus!

Re: V-Strom 4 jaar stilgestaan, wat te doen aan onderhoud?

Geplaatst: vr 15-04-2022, 11:55
door Morts
Verder heb ik inmiddels mijn radiateur gedemonteerd. Oxidatie had knap zijn werk gedaan zeg maar. Wat me alleen opviel is dat beide aansluitpunten voor de slangen van binnen meegespoten waren! En die verf is door de koelvloeistof op gaan lossen en in het systeem terecht gekomen. De vulopening is niet meegespoten, daar zijn ze netjes op het randje gestopt. Toch vreemd want dit is fabriek-af. :frusty:

Re: V-Strom 4 jaar stilgestaan, wat te doen aan onderhoud?

Geplaatst: vr 15-04-2022, 12:01
door Iron Horse
De slangen van de koeling heb ik nooit vervangen. Bij alle motoren vervang ik echter altijd de remleidingen door teflon staal omvlochten leidingen. Dat is je veiligheid en die leidingen verouderen niet meer en geven een stevigere druk.

Maar door motorzaken wordt mij ook daarvan verteld dat ze remleidingen niet volgens schema vervangen omdat het een klant afschrikt vanwege de hoge kosten en het niet perse nodig zou zijn omdat het bij auto's ook niet gebeurt. Beetje zwak argument maar men is er vrij unaniem in.

Re: V-Strom 4 jaar stilgestaan, wat te doen aan onderhoud?

Geplaatst: zo 24-04-2022, 21:55
door Sparkle Black Peter
Ik zou ook de kleppen controleren. Die zijn bij 72.000km toch aan de beurt. Banden nakijken op DOT en droogte scheuren. :duim: En zolang je leidingen geen scheurtjes hebben en nog soepel zijn, lekker laten zitten. Remleidingen zou ik iets voorzichtiger mee zijn, zoals Rob al aangeeft. :duim: En de accu niet te vergeten