Ik pas het "nieuwe rijden" toe, dus in principe zo vroeg mogelijk doorschakelen naar een hogere versnelling.
Bij ongeveer 70 km/u zit ik dan al in de hoogste versnelling.
De snelheid buiten de bebouwde kom is afhankelijk van de toegestane snelheid en is in België, Luxemburg en Frankrijk 90 km/u en in Duitsland zelfs 100.
Daarbij probeer ik deze snelheden zoveel mogelijk vast te houden zowel op de rechte stukken als in de bocht. En dus niet volgas de bocht uit om daarna weer vol voor de volgende bocht aan te remmen. Mijn banden gebruik ik dan ook echt over de volle breedte en het is ook zeker niet zo dat ik treuzel onderweg.
Het grappige is dat je op de rechte stukken weg vaak wordt ingehaald door buikschuivers die je dan daarna in de bochten weer ophouden.
Tour verder altijd over de landsgrenzen aangezien je daar wegen hebt die (veel) bochtiger zijn dan in Nederland en waar je veel minder dorpjes tegenkomt en dus minder hoeft te schakelen.
Verder vooruitkijken en daarop anticiperen, banden op de juiste spanning, tank goed volmaken, warme(re) temperaturen en als laatste "riding the pace" (zie hieronder) doen bij mij de rest.
In een vergelijkingstest in Motorplus nummer 19/2016 tussen het 2016 model van de DL 650/de Tracer 700 en de Versys 650 kwamen de testrijders ook al tot een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 25,6 voor de Dl (waarbij ook een ritje met duopassagier op het programma stond) en de Tracer scoorde zelfs 1 op 27.
Ik heb het 2017 model dat aan de Euronorm IV voldoet en dus minder uitstoot heeft.
https://www.motorcyclistonline.com/pace