Pagina 1 van 1
Brainfart, AFR i.c.m. PAIR
Geplaatst: za 21-03-2015, 08:52
door Sanscorp
Als de motoren af fabriek te arm staan, maar het PAIR systeem voegt lucht toe aan het uitlaat systeem, waardoor de AFR dus armer gemeten wordt dan de werkelijkheid, staat de motor af fabriek met PAIR dan niet gewoon goed en pas als je PAIR verwijderd dat je de motor iets rijker kan zetten?
En maakt dat het "Dyno tunen" wat er door velen gedaan wordt (waarbij men een wideband lambda gebruikt) niet totaal onzinnig?
Just a brain fart....

Re: Brainfart, AFR i.c.m. PAIR
Geplaatst: za 21-03-2015, 10:38
door Iron Horse
Misschien handig wanneer je de afkortingen verklaart. Wat ik eruit haal is dat je het over de luchtstroom en de secondaire kleppen hebt. Maar iets meer uitleg kan geen kwaad.
Re: Brainfart, AFR i.c.m. PAIR
Geplaatst: za 21-03-2015, 10:56
door Puff
PAIR= Pulsed Air Intake Reed
Een soort EGR klep die lucht in t uitlaattraject toelaat om onverbrande brandstof alsnog te ontsteken en aldus de emissie lager te maken.
AFR=Air Fuel Ratio
De verhouding lucht tov benzine.
Je kunt dan zien/meten of je motor rijk of arm afgesteld staat....
Met een rijk mengsel blijft er dus onverbrande benzine achter in de cylinder omdat er simpelweg geen zuurstof meer is om de verbranding te verzorgen,
Die brandstof wordt over het algemeel gebruikt om te koelen.....zodat detonatie niet optreed en om de uitlaatgastemperatuur omlaag te brengen.....
Dat PAIR systeem zorgt er vervolgens voor dat die onverbrande brandstof alsnog ontbrand en de emissie omlaag gaat.....
Het zijn dus wel allemaal settings die de betrouwbaarheid en levensduur van de motor ten goede komen en aan de regelgeving voldoen....
Maar t kost paardjes....

Re: Brainfart, AFR i.c.m. PAIR
Geplaatst: za 21-03-2015, 11:26
door Iron Horse
Ok, bedankt voor de uitleg. Het systeem/werking ken ik wel maar de afkortingen waren nieuw voor me.
Re: Brainfart, AFR i.c.m. PAIR
Geplaatst: di 24-03-2015, 09:16
door Sanscorp
Dat dus
Was druk bezig en kon zo snel niet antwoorden.
Heeft er iemand nog ideeën over?
Overigens ben ik niet van mening dat PAIR ten goede komt van de levensduur van de motor.
Is ook geen nadeel, anders dan dat als het defect raakt dat je valse lucht krijgt, dat is bij mij ook de reden dat het er af is.
Motor heeft 57.000 km gereden en het systeem was nooit schoon gemaakt, zat vol met aanslag en was zo goed als dicht geslipt.
PAIR zit er op als milieu eis, maar beïnvloed naar mijn idee wel mogelijk de lambda waarde.
Ik kan alleen nergens vinden wanneer PAIR in werking treed, is dat tijdens deellast, vollast of alleen bij nullast (gas dicht en afremmen op motor)?
Indien het laatste dan heeft het geen invloed op de lambda, die andere wel.
Dan heb je meteen de reden te pakken waarom de motor af fabriek "te arm" is afgesteld, door lucht toe te voegen aan de uitlaat zal de lambda te arm meten en extra brandstof inspuiten.
Re: Brainfart, AFR i.c.m. PAIR
Geplaatst: vr 22-05-2015, 12:57
door J.K.
Bij auto's met soortgelijke systemen gaat dot systeem alleen in werking bij koude start, op het moment dat er echt veel onverbrande benzine is. Zodra lambdasonde kan werken neemt deze de regeling over. Hoe het bij de dl1000 zit weet ook niet.