Dat klopt, was ik vergeten. Als je dan toch je ventiel vervangt zet er dan meteen haakse in, die hoef je ook nooit meer te vervangen. Ca. 30 euro de 2.
directe link
@ Sanscorp
Zoek maar eens op Youtube naar motorband verwisselen. Het meeste vind je als in het Engels zoekt. Eerst druk je met het bandendemonteerapparaat de rand ("bead" in het Engels, zoek maar eens op afbeeldingen
tire bead breaker homemade) los. De band moet helemaal los zijn zodat de rand tot in het hart van de velg kan worden gedrukt, dan kan de tegenoverliggende kant met een bandenlichter over de velg getrokken worden. Wel eerst de velgbeschermer monteren anders zullen er heel wat lelijke woorden volgen. Vervolgens druk je een stukje verderop met de andere bandenlichter de band over de velg. Nu is het de kunst op de band niet terug te laten schieten en met deze bandenlichter weer een stukje verder de band over de velg te trekken. Wat zeepsop kan hierbij nuttig zijn. Wanneer de eerste zijde eraf is dan is de tweede zo gedaan.
Let bij het monteren van de nieuwe band op de draairichting, die staat met een pijl aangegeven. Let ook op de gele stip. Deze moet op het zwaarste punt (is meestal bij het ventiel) komen. (Google anders even m.b.t. de soorten stippen en hun betekenis.) Bij het er weer opzetten gebruik je speciaal bandenmontagegel of -pasta (was ik vergeten in het rijtje te zetten). Of je gebruikt voldoende zeepsop. Als hij er weer op zitten dan moet de rand weer in de (schoongemaakte rand van de velg ploppen. Dat doe je door de band met overdruk op te pompen en hij erin plopt. Op Youtube zijn ook ludiek methodes te zien met behulp van gas en een aansteker, maar dat zou ik maar niet doen.
Dan moet je hem nog uitbalanceren. Dat kan met het uitbalanceerapparaat zoals boven getoond, maar kan eventueel ook in de bankschroef, zo deed ik het vroeger. Zet het uitbalanceerapparaat waterpas en steek de pasas door het wiel asgat en schroef de conussen tegen het wiel vast. Hang het wiel in het apparaat op de 4 lagers en laat het uitdraaien tot het stilstaat. Plak afhankelijk van hoe snel het wiel in de stilstandpositie komt meer of minder "lood"' (is tegenwoordig geen lood meer maar zink) aan de bovenzijde in de velg, dus tegenover het zwaarste punt. Doe dit eerst met
dun dubbelzijdig tape omdat je waarschijnlijk meerdere malen zult moeten aanpassen. Heb je de juiste hoeveelheid en blijft het wiel in alle posities stilstaan dan plak je het "lood" er definitief op. Is het veel lood verdeel het dan over beide zijden van de velg.
In de bankschroef moet je een passende as precies horizontaal in de bankschroef klemmen. Gebruik hiervoor niet je vooras van de motor want als je die verpest is dat een peperdure vervanging. Voor de rest werkt het hetzelfde als hierboven beschreven. Voordeel van de eerdere methode is dat het wiel draait op 4 externe licht lopende lagers waardoor je geen haperingen krijgt. Maar met de bankschroefmethode gaat het ook.
Voor de rest is een deel van de spullen ook wel via Marktplaats te vinden lijkt me.