Pagina 2 van 2

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: wo 19-10-2011, 11:38
door Bozobin †
Maar nog steeds geen compressie gemeten ? Als er een uitlaatklep lekt kan ik me voorstellen dat er juist bij hele lage toertallen relatief veel onverbrande benzine in de uitlaat terecht komt.
Dus te weinig benzine in de cilinder (gaat schraal lopen) en benzine in de uitlaat om die lekker rood te stoken.
Dit zal samen ongetwijfeld effect hebben op de labdasonde enz.

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: wo 19-10-2011, 11:47
door Peterzeeland
Ik blijf volgen.
vind dit steeds intrigerender worden....

En idd Bozobin, als een klep lekt, kan die wel de goede speling hebben, maar lekken blijft die! Dus toch gewoon compressie laten meten.
Als je toch naar Hoegee gaat?

Bij mij hadden ze overigens in het laag het mengsel verrijkt. Arm draaien is oorzaak bokken bij 3.000 tpm.
Misschien wel iets té rijk gezet???

Mijn verbruik ging na Hoegee van 1:15 naar 1:12,5, maar zeg er meteen bij dat ik een soepele pols heb!

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: vr 28-10-2011, 10:54
door Roadrunner
Toevallig had een maat van mij precies hetzelfde met zijn BMW. Ook roodgloeiende uitlaat en onregelmatig lopen.
Het bleek dus een kapotte bobine te zijn. Heel lastig om erachter te komen. Maar het lijkt erop dat je die richting op moet denken.

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: wo 02-11-2011, 22:40
door Peter650
Roadrunner schreef:Toevallig had een maat van mij precies hetzelfde met zijn BMW. Ook roodgloeiende uitlaat en onregelmatig lopen.
Het bleek dus een kapotte bobine te zijn. Heel lastig om erachter te komen. Maar het lijkt erop dat je die richting op moet denken.
Ik dacht bij het lezen ook aan een kapotte bobine. Mijn bobine ging een paar maanden terug " in 1 keer" kapot, had gereden vijf minuutjes stil gestaan en toen startte die niet, met behoorlijk wat gas erop startte die uiteindelijk wel. Hij liep heel onregelmatig en in eerste instantie dacht ik aan een kapotte bougie want dat die op 1 cilinder liep was mij wel duidelijk. Thuis gekomen, ritje van krap vijf minuten was mijn uitlaat demper rood gloeiend en er kwam een misselijkmakende rook uit de uitlaat.
Ik heb toen op dit forum gekeken en een vergelijkbaar verhaal over een kapotte bobine gevonden. Het is inderdaad mogelijk om met een zeg maar half kapotte bobine door te rijden. In het verleden met een BMW ook meegemaakt, alleen bij regen ging die slecht lopen, bleek de bobine op de naad gescheurd te zijn geweest en met regen kwam er vocht in wat het slechte lopen veroorzaakte.
Ik zou de bobine door laten meten.
Groet Peter :-)}

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: vr 25-11-2011, 08:00
door B-Strom
Update
Omdat de motor na de dyno run bij Hoegee er zeker niet op voorruit gegaan was, bijzonder hoog verbruik en erg bokken bij gas deels afsluiten onder 3500 omw/min, ben ik 22 okt teruggegaan om de motor terug te zetten. Ik had verwacht dat Marc de motor dan terug zou zetten naar de stand voor de dyno run van 5 okt, maar dat was niet mogelijk omdat met deze manier van ECU aanpassen het helemaal niet mogelijk om te zien wat er nu preciess met de afstelling is gedaan of waar die op een bepaald moment op staat. Bovendien vertelde Marc dat hij helemaal niet in staat is om de ECU volledig aan te passen, hij kan slechts een paar parameters veranderen waarna de hele afstelling verschoven wordt. Dus een paar procent rijker onderin geeft zomaar een stijging van het verbruik met 20%. Nee het enige wat Marc kon doen is de ECU afstelling naar de 0-stand brengen, dwz de originele fabrieksafstelling en daar moest ik het dan eerst maar eens mee gaan proberen en"beleven". Het was dus zomaar mogelijk(de afstelling van de motor was al eens aangepast door Nimag) dat de motor nog beroerde zou gaan lopen. Die terugstelling naar de 0-stand was overigens binnen 2 minuten gedaan, kwestie van het toverkastje aansluiten een paar maal klikken en draaien aan de knoppen en klaar. Nou jullie begrijpen misschien dat ik flink teleurgesteld was. Wat schetste mijn verbazing echter op de rit via de dijkwegen over Tiel naar Leiderdorp terug? De motor liep beter dan ooit!!!! Geen bokken (ook niet onder 3500), goed oppakken op het gas, voorbeeldig stationair lopen en een gemiddeld verbruik van 1:21 terug naar huis (kombinatie van 50% binnenwegen en 50% snelweg). De motor loopt minstens net zo goed asl toen ik hem kocht ruim 2 jaar geleden. Kennelijk is het toch van groot belang om onderdelen zoals bijv het luchtfilter origineel te houden. Daarnaast heb ik een verdacht rubber dopje van de vacuumaansluiting (door de dealer vervangen voor het originele dopje) vervangen voor een stukje vacuumslang met een afdicht dop. Ook heb ik nog een flesje Forte Moto Power II in de tank gedaan, mede vanwege het feit dat de motor waarschijnlijk flink vervuilde door de veel te rijke afstelling op de Dyno-bank. Sindsdien heb ik de uitlaatbocht ook niet meer rood gloeiend gezien. Het lijkt erop dat alles weer OK is.
Bedankt allemaal voor de belangstelling en de tips.
Het rijden op m'n Strom geeft mij nu ook weer een grote glimlach op m'n gezicht! :mrgreen:
Met sportieve motorgroet uit Leiderdorp :bye:
B-Strom :-)}

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: vr 25-11-2011, 09:02
door Peterzeeland
:!: :!: :!:

Wonderrbaarlijk!!! 1:21 op de DL1000!!!!

Ik ga ook terug!!!
Maar wel gek dat de 0-stand dat oplevert???
Zou hij daarvoor daar dan niet op hebben gestaan?

Wie weet meer???

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: vr 25-11-2011, 09:30
door OllieX
:D Te gek B-Strom! Dat klinkt heel goed. gefeliciteerd! :-)}

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: vr 25-11-2011, 14:45
door Fred
Met één woord: geweldig en nog goedkoop ook. Ze zouden in andere garages misschien wel met een hoop kosten laten opzadelen terwijl het heel simpel is. Fijn voor jou en je motor. Nog vele veilige kilometers tesamen.

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: vr 25-11-2011, 17:44
door Wullebolle
Eind goed al goed :D

Blijft over de vraag, waarom de ene pijp gloeiendheet werd en de andere niet.
Had de vorige afsteller een foutje gemaakt, en slechts de map van één cylinder bijgeregeld, en de andere veel te arm laten staan?
Hoedanook, Hoegee heeft weeral bewezen dat ie top is in VStroms afregelen .

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: vr 25-11-2011, 18:10
door Leville
Wullebolle schreef:Hoedanook, Hoegee heeft weeral bewezen dat ie top is in VStroms afregelen .
Door de standaardafstelling terug te zetten? :roll:

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: vr 25-11-2011, 18:35
door Silverstorm
Leville schreef:
Wullebolle schreef:Hoedanook, Hoegee heeft weeral bewezen dat ie top is in VStroms afregelen .
Door de standaardafstelling terug te zetten? :roll:
Ja,hij was trouwens eerder al bij Hoegee geweest :!:
Hier op het forum kennen ze blijkbaar maar één naam en dat is Hoegee.
Eender welke dealer met fatsoenlijke afstelapparatuur en met wat kennis van zaken kan een motor afstellen me dunkt.

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: vr 25-11-2011, 18:41
door Wullebolle
Leville schreef:
Wullebolle schreef:Hoedanook, Hoegee heeft weeral bewezen dat ie top is in VStroms afregelen .
Door de standaardafstelling terug te zetten? :roll:
Wel ja ... what can I say ... hij loste op een simpele manier op wat alle anderen blijkbaar niet konden, dus...

En zeggen dat iedereen met notie van electronica solderen -ik niet- zelf zo'n afregel toverdoosje in elkaar kan boksen.
De schemas voor een yoshibox kloon( dat zelf al zo'n kloon is van het officiele suzuki afregelkastje) staan online.
Niet veel meer dan een combinatie van weerstanden en een paar knoppen ..
Ik had al es gepolst bij Redhead, maar hij heeft er niet op gereageerd of heeft de post gemist ...

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: vr 25-11-2011, 23:36
door Leville
De fiets heeft al eens een ganse week bij Hoegee gestaan. Waarom ze dan eens niet van nul begonnen zijn? Enfin, hopelijk was het ook voor Hoegee leerzaam. Hij heeft uiteindelijk wel voor een oplossing gezorgd. Kan niet van Nimag gezegd worden. En da's de invoerder.

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: za 26-11-2011, 09:50
door RobD
1 op 21 :shock:
Die van mij loopt 1 op 11, ik zit er dan ook sterk aan te denken om weer wat anders te kopen.

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: ma 28-11-2011, 11:32
door B-Strom
Beste V-Strommers,
Misschien even een kleine nuance op het Hoegee bezoek.
Op de eerste plaats vond Marc Hoegee die ene rood gloeiend uitlaatbocht niet "relevant" :?:
Op de tweede plaats kon hij niet begrijpen waarom ik zijn rijke afstelling niet goed vond. :o)
Daarom was zijn laatste suggestie om alles dan maar terug te zetten, wat dan ook zou opleveren.
Hij wist dus absoluut niet wat het resultaat zou zijn van de 0-instelling.
Toevallig blijkt de motor helemaal weer super te lopen, zuinig en zonder bokken :mrgreen:
Ik kan dus niet zeggen dat Hoegee nou iets geweldigs heeft gedaan/bereikt.
Het valt eerder onder het hoodstuk "vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan".

Dat verbruik is de afgelopen 20000 km altijd tussen 1:18 tot 1:21 geweest, moet daarbij zeggen dat ik alleen maar ritten rij van meer dan 70km en liefst niet door de stad. Secundaire wegen hebben de voorkeur en ik rij meestal overal (behalve rond flitspalen O:-) 10 tot 20 km/u te hard.
Ik denk nu zelfs dat mijn DL1000 de best lopende V-Strom is in Nederland.
:mrgreen:
Heb het afgelopen weekend weer lekker getoerd en genoten van m'n Strom :-)}
Sportieve motorgroet groet uit Leiderdorp

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: ma 28-11-2011, 11:55
door Peterzeeland
Toch ga ik me dan afvragen: is de afstelling af-fabriek (rottig lopen bij 3500, arme afstelling) dan toch verschillend van de 0-afstelling die Hoegee nu heeft toegepast?
Want waarom loopt hij nu overall heel goed, en heb je toch een laag verbruik?

De mijne loopt prachtig, na Hoegee al weer 5 jaar geleden, maar verbruik zit tussen 1:12,5 (gemiddeld) en 1:15 (lange afstand,autobaan). Echt zuinig...... nee :(

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: ma 28-11-2011, 14:13
door Leville
Peterzeeland schreef:is de afstelling af-fabriek (rottig lopen bij 3500, arme afstelling) dan toch verschillend van de 0-afstelling die Hoegee nu heeft toegepast?
Worden die dingen niet extra gemapt als ze van de boot komen? Om EU-gewijs er door te kunnen?
Met 1 op 21 wil ik ook wel een 1000, met ABS :roll:

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: ma 28-11-2011, 14:48
door Silverstorm
Ik heb ook een dl 1000 k5 gehad en hier is nooit iets aan veranderd geweest van afstelling en deze liep perfect.Blijkbaar hebben ze er dan toch niet allemaal last van.

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: di 29-11-2011, 07:01
door Martien_1000
IK heb een K3 die, voor zover ik weet, nog nooit geremapped is. Volgens mij is het synchroon afstellen van de gaskleppen samen met een paar irridium bougies voldoende voor een vloeiend rijgedrag. Eventueel kun je nog de vacuumpoorten koppelen. Het is even werk, maar het resultaat is er naar.
Bij de 1000 km. beurt moeten de gaskleppen eigenlijk gesynchroniseerd worden, maar dit wordt (bijna) nooit gedaan.

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: za 05-01-2013, 13:21
door Marcel9183
Man wat een verhaal, om gek van te worden.
Er is volgens mij maar EEN les uit te leren en dat is, zorg eerst dat het onderhoud op tijd en netjes is uitgevoerd, CONTROLEER alle afstellingen, desnoods 2 maal voordat er ook maar iets veranderd wordt. Je moet van een goede basis uitgaan voordat je storing kunt gaan zoeken.

Misschien moeten we er ons bewust van worden dat je met een dikke v-twin niet van 1500rpm in een iets te hoge versnelling zonder tegensputteren kunt acceleren. Hou hem boven de 3000rpm en je hebt nergens last van, of koop een 650 of een vier-cilinder.

Ik ben er geen voorstander van om zomaar een mapping te veranderen, dit moet wel zeer doordacht gedaan worden, en alleen dan kan er een voordeel mee gedaan worden.

gr en veel motorplezier.

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: di 26-08-2014, 14:39
door B-Strom
Beste Strommers, even een update:
De teller staat nu op 48500km en de rode uitlaatbocht niet meer gezien.
Gooi wel elk jaar een keer een schoonmaak middel in de benzine tank en gebruik alleen nog standaard olie-, luchtfilter en bougies.
Inmiddels bij km-stand 35000 een stel takkoni uitlaten gemonteerd(met db killers, anders verga jezelf van de herrie :-)) met een heel tof geluid en... de motor loopt een stuk gemakkelijker in de toeren met machtig knallen in de uitlaat bij afremmen op de motor.
Motor loopt nog steeds tussen de 1:18 (binnendoor) en 1:20 (snelweg) afhankelijk van het gebruik.
Met sportieve motorgroet uit Leiderdorp.

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: di 26-08-2014, 16:56
door Ebrostrom
Rare verhouding in gebruik. Bij is t juist andersom. Op snelweg lager dan binnendoor.


Tapatalk via mijn  iPhone

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: di 26-08-2014, 18:00
door Eikie
Bij B-strom is het verbruik op de snelweg toch lager ?
En dat is niet andersom dan bij jou Erik.

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: di 26-08-2014, 20:53
door Ebrostrom
Ik bedoel echt anders. Verkeerde bewoording gebruikt. Op de snelweg kom ik in kms minder ver dan binnendoor.


Tapatalk via mijn  iPhone

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: di 26-08-2014, 21:25
door Marc lw
zou het de nokkenas of krukas sensor kunnen zijn? die de benzine inspuiting van de injectoren (2 stuks) op een verkeerd moment timed ....en dat gaat dan via de ecu die zijn sequentie afdraaid....neem ik aan.

ff voorop gesteld dat ik de ballen verstand heb van techniek. :oops:

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: wo 27-08-2014, 09:33
door OllieX
Mooi dat het uiteindelijk toch voor elkaar is gekomen. Heb je er weer plezier van eindelijk.

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: do 28-08-2014, 10:49
door B-Strom
Inderdaad, elke keer weer een vette glimlach als ik de bocht uit accelereer!
Met de nieuwe GIVI Aiflow rijdt het ook een stuk prettiger, helm schudt niet meer en kan zomaar 120km/u rijden met het vizier open.
Op naar de 100.000 km!
Wanneer is er weer een toerrit met de V-Strom club?

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: do 28-08-2014, 14:01
door Stroompje
Wat dacht je van een mooie rit a.s. Zondag :?: :?:
Is dat snel genoeg :schater:

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: do 28-08-2014, 17:03
door Leon
Yamaha's Super Tenere XTX1200's rechter uitlaatbocht wordt ook rood; dit zou te wijten zijn aan het feit dat het koelwater van links naar rechts stroomt er het rechterdeel van het blok dus heter wordt.
Dit zou geen probleem moeten geven....

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: ma 01-09-2014, 16:56
door Ouwe Reus
De man die mijn oude BIG (opa van de V-strom) heeft gekocht, heeft 'm laten afstellen op de Dyno, en toen liep 'ie het lekkerst met sproeiers maat 165 (idd ouderwetse carburateurs). Maar in verband met het warmtebeeld (lees: levensduur) werd een grotere maat sproeier gebruikt. Dus gewoon met een iets te rijk mengsel, de motor wat koelen.

Niet gehinderd door enige specifieke (vak)kennis, gok ik in jouw op één injector die niet voldoende inspuit.

Heb je al eens met een endoscoop door een bougiegat gekeken naar verkleuringen van cilinder ?

BTW: bij een BIG is een gloeiende RVS uitlaatbocht trouwens niet bijzonder.

Afbeelding

Re: Uitlaatbocht rood gloeiend DL1000

Geplaatst: wo 24-09-2014, 11:52
door B-Strom
Na het bezoek destijds aan Hoegee waarbij de computer op de fabrieksafstelling is gezet, heb ik regelmatig het middel "Profi Fuel Max" verkrijgbaar bij Louis.de en Motozoom, bij de benzine gedaan. Ik heb sindsdien die rood gloeiende uitlaatbocht niet meer gezien. Hmmm, ik heb ook misschien minder vaak gekeken, wat niet weet wat niet deert toch...hahaha. Maar zonder gekheid, de motor loopt goed en bij langdurig stationair draaien blijft dat zo zonder de gloeiende bocht.
Misschien was de injector van de voorste cilinder vervuild. Ik doe nu elk jaar een keer dat schoonmaakmiddel in de benzine( dat busje Profi Fuel Max is genoeg voor 3x schoonmaken). Ik gebruik het uit voorzorg ook in mn Ducati 999.