Gister, donderdag dus, op de beurs geweest. Ook omdat ik m'n Bagster tankhoesje kon afhalen en verder omdat de Honda Crossrunner aanwezig zou zijn. Sinds de Sabre (nee niet dat chopper ding maar de moeder der VFR's) waar ik nog steeds dagelijks op rij, heb ik een zwak voor de Honda V4.
En inderdaad, hij stond er, tourmachine, dat wel, all road, absoluut niet. Maar, voor de meeste DL650 rijders die willen upgraden en alleen maar over de verharde wegen snorren, een aantrekkelijk prijskaartje met het vermogen van een DL1000 zonder de kuren van het DL1000 blok (en koppelingshuis).
Tja, het is en blijft dan wel een Honda maar prijstechnisch een hoogwaardig alternaief. Daar schoffelen ze in ieder geval de straatversie van de Tiger mee onder het maaiveld.
Ook stond er een geweldig prototype van de Crosstourer, meer all road, eigenlijk het antwoord wat Suzuki nog niet klaar heeft. Gespaakte wielen, een 800cc V4 met dik 100 Pk en uitgerust met een leuk koffersetje. Leuk want het had toch wel erg veel weg van een setje bling bling make-up koffertjes.
Nee, als die Crosstourer in een "kale" versie, tegen een leuk pijsje beschikbaar komt, wordt het toch moeilijk voor de concurentie. De rijs voor de Crosstourer was echter nog niet bekend.
Even bij BMW rondgekeken maar, als je daar ziet wat voor tiepetjes de motorfietsen staan te passen, tja, daar wil ik dan niet bijhoren. Ik weet wel, daar moet je je nix van aantrekken maar, als ik op zo'n ding rond zou rijden, kunnen eventuele toevallige omstanders mschien wel denken dat ik uiteraard ook zo'n tiepetje ben.
Dan maar bij Suzuki langs. Een hoopies gepraat over verkochte eenheden (dacht dat we het over motorfietsen hadden??) de inzakkende markt door de economische crisis (waar andere merken dan weer minder last van hebben) en een hoop blabla over wat die andere merken niet goed doen op all road gebied (helaas doet Suzuki helemaal nix). De nieuwe Vstrom komt dit jaar niet en volgend jaar ook niet. Zo, zijn die geruchten ook de wereld weer uit. Een nieuwe DL1000 of wat het ook wordt zou rond de 14.999 moeten gaan kosten om het marktaandeel van BMW en Yamaha om zeep te brengen (hoogmoedswaanzin)
Mocht er over 2 jaar een nieuwe DL1000 op de markt komen voor 14.999 eurootjes, sorry, dan maar ff doorsparen voor een echte Yamaha of, waarschijnlijk de Crosstourer in kale uitvoering dan want die koffertjes komen er bij mij niet in.
Al met al slaat Suzuki de plank dus mis, althans gaan ze dat doen.
Dan nog maar even de Tigers bekijken, Huib had ze nog niet gezien en toen ik net ff lekker bezig was om duidelijk te maken wat er allemaal fout aan was, stapte er een nogal geïriteert Triumph verkopertje op me af om dat kreng de hemel in te prijzen. Uiteindelijk een hele korte discussie gevoerd, nog niet eens over wat mooi, maar wat esthetisch aanvaardbaar was en uiteindelijk wilde hij al geen motorfiets meer aan mij verkopen. Kijk, als hij daar al de cappaciteiten voor had gehad, nu zeker niet meer.
Tja, voor mij, blijft afwachten wat de Honda crosstourer gaat doen, prijstechnisch dan. Verder heb ik nog geen verstandig alternatief gezien.
Wel leuk en ik heb getuigen, is terwijl iedereen bij de ANWB strom op de knietjes smeekte op de foto te mogen met dat ding. Werd ik even door een meisje, behangen met fotospul apart genomen (let op de klemtoon jongens). Of ik vor haar even op de ANWB Vstrom wilde poseren

.