Hallo motorvrienden,
Ik ben sinds april 2015 in het bezit van een nieuwe V-Strom 1000 en heb inmiddels bijna 16.000 km op de teller staan. Ik rijd er met veel plezier op maar ook ik heb zo nu en dan (in de bergen van Italië/Zwitserland) het probleem gesignaleerd waarover jullie schrijven, het is echter niet consequent aanwezig en lijkt afhankelijk van de luchtvochtigheidsgraad o.i.d.. Tevens ben/was ik mij ervan bewust dat de garantie per april 2017 zou vervallen waardoor ik mij bij de dealer heb gemeld (NIWA), omdat ik niet later met een kostenpost van rond de 800 euro geconfronteerde wilde worden!
Note: Als ik al een kritisch puntje van de V-Strom kan noemen dat is het de erg korte/abrupte reactie op de minimale gashendel beweging bij laag toerental. Even een klein hobbeltje en een onachtzaam moment en je schiet vooruit ondanks zorgvuldige "polscontrole" van deze grijze man
Even terug naar de story, NIWA heeft dit gemeld bij de importeur en een week later kregen we "groen licht" voor de vervanging van de ECU naar versie 3, die inmiddels is vervangen.
Na een slordige 400 km afgelopen weken heb ik geen probleem meer gesignaleerd en ook de geneugten mogen proeven van een soepeler (mapping) afgestelde ECU die het abrupte gashendel gedrag sterk heeft verbeterd. De eerste paar millimeters van de draaibeweging wordt minder abrupt gereageerd en ook uit de bocht accelereren gaat soepeler.
Ik ben dan ook (voor zover ik nu heb kunnen constateren) blij met deze genomen stap en ik ben prettig verrast door het positieve (onverwachte) neveneffect op de gasreactie. Tevens is alle medewerking door NIWA en de importeur verleend en kan ik alleen maar positieve geluiden laten horen.
p.s. Ik heb breedstralers op mijn SW-Motech valbeugels staan die helaas door het trillen van de motor/beugel menigmaal de bolletjes heeft doen "sneuvelen". Gelijk met het ombouwen van de ECU heb ik deze beugel laten plaatsen! Ik heb een beugel gevonden om de breedstralers onder de koplamp te hangen, mogelijk kunnen anderen daar ook iets mee of is het allang bekend.......:
https://www.revzilla.com/motorcycle/den ... -2014-2015
groetjes Arjan Groen
Alkmaar