Kettingonderhoud
Re: Kettingonderhoud
Ik ben ook een chinese nemo gebruiker, fantastisch simpel ontwerp. Ik was niet helemaal blij met het beugeltje bij het kettingwiel, dubbelzijdige tape, een moertje zonder borging etc. Ik had naar de Osco van mij zwager gekeken en die smeert de ketting van bovenaf.
Ik heb een daarom een een slang doorvoer geprint (met een 3d Printer) die je vastzet met een boutje en een moertje.
Super simpel.
Gaatje voor de doorvoer boren, gaatje overnemen voor het boutje, moertje plus een beetje Loctite en dan alleen nog je olieslangetje doorvoeren tot net boven je ketting. Voor de rest spreekt het voor zich.
Wanneer iemand een printfile wil dan kan ik die wel delen.
Groet Arjen
Ik heb een daarom een een slang doorvoer geprint (met een 3d Printer) die je vastzet met een boutje en een moertje.
Super simpel.
Gaatje voor de doorvoer boren, gaatje overnemen voor het boutje, moertje plus een beetje Loctite en dan alleen nog je olieslangetje doorvoeren tot net boven je ketting. Voor de rest spreekt het voor zich.
Wanneer iemand een printfile wil dan kan ik die wel delen.
Groet Arjen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Dwars
- Berichten: 434
- Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
- Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
- Woonplaats: Mestreech
- Contacteer:
Re: Kettingonderhoud
Ziet er goed uit!!
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Re: Kettingonderhoud
in het kader van 'niet nodig om hier een apart topic voor te openen' hier maar even mijn vraag cq ervaring:
Sinds afgelopen zomer tevreden eigenaar van een 2020 dl650 met OSCO-systeem. Elke tankbeurt even een de plunjer omhoog en de ketting bleef mooi gesmeerd. De ketting bleef wel zwart, maar hij hoeft van mij niet te blinken. Afgelopen maand voor het eerst een beurt laten doen bij de dealer en hij raadde me aan om eens in de 1000km, dus zo om de 3 tankbeurten, de ketting goed te reinigen en te smeren met Putoline chain cleaner en chain spray. Zo gezegd, zo gedaan. Ketting was mooi schoon en ik heb hem daarna goed ingevet met de kettingspray.
Gisteren ging ik weer tanken en vlak bij huis activeerde ik de OSCO. Bij thuiskomst controleer ik altijd of hij het gedaan heeft, door even te kijken of de ketting vettig is. Tot mijn grote verbazing zag ik dat de zijkanten van de schakels flink wat roestplekjes hadden. Wat is hier fout gegaan? Volgens de instructie moest ik de spray aanbrengen en verder laten zitten, niet uitsmeren o.i.d. Nu lijkt het toch of de zijkanten niet goed beschermd zijn geweest en door het natte weer de kans hebben gehad te gaan roesten. Ik heb hem nu nogmaals ingesprayd, maar het smeren zonder zorgen zoals met de OSCO is wel een beetje teniet gedaan.
Sinds afgelopen zomer tevreden eigenaar van een 2020 dl650 met OSCO-systeem. Elke tankbeurt even een de plunjer omhoog en de ketting bleef mooi gesmeerd. De ketting bleef wel zwart, maar hij hoeft van mij niet te blinken. Afgelopen maand voor het eerst een beurt laten doen bij de dealer en hij raadde me aan om eens in de 1000km, dus zo om de 3 tankbeurten, de ketting goed te reinigen en te smeren met Putoline chain cleaner en chain spray. Zo gezegd, zo gedaan. Ketting was mooi schoon en ik heb hem daarna goed ingevet met de kettingspray.
Gisteren ging ik weer tanken en vlak bij huis activeerde ik de OSCO. Bij thuiskomst controleer ik altijd of hij het gedaan heeft, door even te kijken of de ketting vettig is. Tot mijn grote verbazing zag ik dat de zijkanten van de schakels flink wat roestplekjes hadden. Wat is hier fout gegaan? Volgens de instructie moest ik de spray aanbrengen en verder laten zitten, niet uitsmeren o.i.d. Nu lijkt het toch of de zijkanten niet goed beschermd zijn geweest en door het natte weer de kans hebben gehad te gaan roesten. Ik heb hem nu nogmaals ingesprayd, maar het smeren zonder zorgen zoals met de OSCO is wel een beetje teniet gedaan.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Kettingonderhoud
Tja er zijn erg veel meningen over het onderhoud van de ketting. Maar persoonlijk zou ik de raad van die monteur vrolijk in de wind slaan. Lekker de OSCO blijven gebruiken en verder (bijna) niks. Hooguit als je door erg veel vuil bent gereden en de ketting heel erg smerig is. Maar elke 1000 kilometer een "groot" onderhoud aan je ketting vind ik vrij lachwekkend en overbodig. Ik heb het nooit gedaan in ieder geval.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Re: Kettingonderhoud
ok, dat was in eerste instantie ook mijn idee, maarja de vakman gaf een ander advies.. Ik blijf weer bij mijn eigen idee en hou het in de gaten. Alleen groot onderhoud indien echt nodig.
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 3071
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Kettingonderhoud
De grote vraag is: Wat is een vakman ??
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Kettingonderhoud
Die werken in de supermarkt en vullen vakken 

Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- ThaKing84
- Berichten: 4
- Lid geworden op: di 21-05-2024, 20:57
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino (2012)
Re: Kettingonderhoud
Gezien het feit dat het hier over kettingen gaat.. en ik wil geen nieuw topic erover maken...
Sinds 1 maand de eigenaar van een V-strom 650 2012... Nu heeft de vorige eigenaar afgelopen jaar niet echt veel gereden. Maar ik vindt de ketting erg vies en hij heeft 2 kleuren.. lijkt wel of er een deel kettingsmeer gedroogt is.
Hoe kan ik het beste de ketting schoonmaken? Gewoon met een doek poetsen/schrobben? en erna weer smeren?
Hij hoeft van mij niet te blinken.. ( Er zit een Osco op) en ik wil hem gewoon regelmatig smeren..
Sinds 1 maand de eigenaar van een V-strom 650 2012... Nu heeft de vorige eigenaar afgelopen jaar niet echt veel gereden. Maar ik vindt de ketting erg vies en hij heeft 2 kleuren.. lijkt wel of er een deel kettingsmeer gedroogt is.
Hoe kan ik het beste de ketting schoonmaken? Gewoon met een doek poetsen/schrobben? en erna weer smeren?
Hij hoeft van mij niet te blinken.. ( Er zit een Osco op) en ik wil hem gewoon regelmatig smeren..
- Calimero
- DL650 berijder
- Berichten: 1739
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Re: Kettingonderhoud
Bij een motorzaak kan je wel kettingreiniger kopen. Inspuiten, een kwartierje laten inweken en daarna met een tuinslang afspoelen. De ketting laten drogen en volgens met kettingspray inspuiten. De Osco zal de ketting verder smeren, maar houd er wel rekening mee dat je achterwiel daardoor mogelijk vet wordt. Die kan je dan weer heel makkelijk reinigen met een beetje WD40 op een doek.
Succes.
Succes.
Groeten,
Adri
Adri
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Kettingonderhoud
Het is even werk maar simpel en goedkoop. Neem een vuilniszak en een paar kranten, leg die onder de ketting. Neem een fles lampenolie en een kwastje en maak hier de ketting mee schoon. Afnemen met een in lampenolie gedrenkte doek. Daarna weer de OSCO gebruiken en klaar. Ik heb het zo jaren gedaan.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Frits Bos
- Berichten: 447
- Lid geworden op: wo 20-07-2022, 22:02
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Bj 2004 V-Strom 1000 bj 2003
- Woonplaats: Noorholland
Re: Kettingonderhoud
https://www.mantel.com/park-tool-cm-53- ... gJOqvD_BwE
Dit is voor een fiets of zoiets ook voor een motorketting bestaat dat laat ik in het midden
werkt wel uit eigen ervaring moet nu weg 
Dit is voor een fiets of zoiets ook voor een motorketting bestaat dat laat ik in het midden


Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Iets teveel motoren nu en blijven komen .
- Dekol
- DL1000 berijder
- Berichten: 147
- Lid geworden op: zo 30-07-2017, 18:49
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 uit 2014
Re: Kettingonderhoud
Zo naar bijna 40.000km was het tijd voor een nieuwe ketting en tandwielen..... schoonmaken nog nooit gedaan wel regelmatig wat kettingsmering erop en weer door.....
Vstrom 1000 bezitter uit Beusichem.
- Emiel1982
- Berichten: 70
- Lid geworden op: ma 01-05-2023, 22:21
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 uit 2014
- Woonplaats: Sambeek
Re: Kettingonderhoud
Vandaag begonnen met de kettingset vervangen. 42K km.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Dwars
- Berichten: 434
- Lid geworden op: ma 16-01-2017, 17:34
- Mijn motor is een: Triumph 900 GT pro, BMW R1250RT en een Moto Guzzi V85TT
- Woonplaats: Mestreech
- Contacteer:
Re: Kettingonderhoud
Toch lang mee gedaan, goed zo.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
-
- Berichten: 172
- Lid geworden op: wo 05-07-2017, 13:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 2017
Re: Kettingonderhoud
Een kettingset kost € 120 , dus de kilometers vanaf 30k tot 40k = € 30 .Emiel1982 schreef: wo 10-07-2024, 19:36 Vandaag begonnen met de kettingset vervangen. 42K km.IMG_20240710_162407.jpg
Als ik dat voortandwiel zie !
Je motor rijdt niet fijn meer en schakelen gaat ook niet soepel meer , ik vind het verkeerde bezuiniging .
- Emiel1982
- Berichten: 70
- Lid geworden op: ma 01-05-2023, 22:21
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 uit 2014
- Woonplaats: Sambeek
Re: Kettingonderhoud
Achterste kettingwiel ziet er vele malen beter uit, dus niks verkeerde zuinigheid. Gewoon niet gezien, aangezien ik niet zo vaak het kapje weghaal bij het tandwiel.
Maar bedankt voor je vooroordeel
Maar bedankt voor je vooroordeel

- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Kettingonderhoud
Preventief bij 15000 km het voortandwiel vervangen.
Dat ding draait 3x meer omwentelingen dan het achtertandwiel.
Dat ding draait 3x meer omwentelingen dan het achtertandwiel.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 8006
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Kettingonderhoud
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin