E-Keurmerk
E-Keurmerk
Ik zat te zoeken naar een nieuwe uitlaat maar ik ben een beetje in de war over het hele E-Keurmerk gebeuren.
Is een E-Keurmerk op je uitlaat verplicht binnen Nederland?
Is een E-Keurmerk op je uitlaat verplicht binnen Nederland?
Re: E-Keurmerk
Ja...... Kort maar krachtig....
E-keur is verplicht omdat je anders mogelijk niet voldoet aan geluid en emissie eisen. E-keur geeft aan dat, in dit geval, je uitlaat voldoet aan deze eisen en dat deze zo dus is gekeurd voor de toelating op de NL wegen.
E-keur is verplicht omdat je anders mogelijk niet voldoet aan geluid en emissie eisen. E-keur geeft aan dat, in dit geval, je uitlaat voldoet aan deze eisen en dat deze zo dus is gekeurd voor de toelating op de NL wegen.
Re: E-Keurmerk
hmm... dat is jammer want Superpole maakt geen e-gekeurde uitlaten voor m'n XT.
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: E-Keurmerk
Zelf gewoon een E er in slaan... geen agent die het door heeft of na kan zoeken 

Re: E-Keurmerk
E-keur in demper zelf zegt niks.
moet ook een officieel kaartje bij zitten dat dit type demper voor jou type motor geschikt is.
aan de binnen van je linker knie zit op je frame (v-strom) een plaatje met daarop de maximale toegestane DB's die je motor mag maken.
dus bijvoorbeeld een demper voor een GSX1400 met E-KEUR STEMPEL op een V-STROM is nog steeds illegaal.
dit is alles wel puur theorie, in de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten.
moet ook een officieel kaartje bij zitten dat dit type demper voor jou type motor geschikt is.
aan de binnen van je linker knie zit op je frame (v-strom) een plaatje met daarop de maximale toegestane DB's die je motor mag maken.
dus bijvoorbeeld een demper voor een GSX1400 met E-KEUR STEMPEL op een V-STROM is nog steeds illegaal.
dit is alles wel puur theorie, in de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten.
Re: E-Keurmerk
Ik zal straks eens kijken of ik zo een plaatje kan vinden.
Laatst gewijzigd door SWR op di 04-05-2010, 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: E-Keurmerk
Vanwege dit (semi) illegale geknutsel neemt het aantal voorstanders voor APK-keuring voor motoren toepdvd schreef:Zelf gewoon een E er in slaan... geen agent die het door heeft of na kan zoeken

Blijf niet in de 70's hangen (toen kon het nog) maar zoek een aanvaardbare legale oplossing. Zeker met een XT rijdt je jezelf al snel genoeg in de picture wanneer je lekker wat zandpaden afragt.
Re: E-Keurmerk
SWR schreef:vraag me af hoe sterk de politie naar de e-keurmerk kijkt.
Ach, een beetje diender, met kennis van verkeerszaken, let daar wel op!!

Re: E-Keurmerk
Ben daar gedeeltelijk wel mee eens maar de term "loud safe live's" gaat wel delelijk op.Suzie schreef:Vanwege dit (semi) illegale geknutsel neemt het aantal voorstanders voor APK-keuring voor motoren toepdvd schreef:Zelf gewoon een E er in slaan... geen agent die het door heeft of na kan zoeken
Blijf niet in de 70's hangen (toen kon het nog) maar zoek een aanvaardbare legale oplossing. Zeker met een XT rijdt je jezelf al snel genoeg in de picture wanneer je lekker wat zandpaden afragt.
Zoals somige weten zit ik met de aanschaf van een V-strom te wachten op het nieuwe model en heb daarom voor woon werk tijdelijk een oude Yamaha Diversion 600 aangeschaft en deze is helemaal standaard.
Nu ben ik in drie maanden tijd al twee maal zo goed als van de weg gedrukt omdat ze me niet hadden gezien, in al die jaren dat ik Ducati heb gereden en nu een S4r met jawel open uitlaten eigenlijk nog niet gebeurt.
Al met al een beetje meer sound kan geen kwaad zeker de nieuwe motoren zijn stil.
Re: E-Keurmerk
Je kunt je afvragen of het feit dat je van de weg af wordt gedrukt een kwestie is van "niet gezien of gehoord" of dat het gewoon de mentaliteit is van "het recht van de sterkste" Ik denk eerder dat het laatste het geval is, allemaal onder het motto: die motorrijder gaat wel aan de kant.
Het zou van de gekke zijn dat je illegaal de weg op moet uit zelfbescherming. Oh ja, horen doe sommigen wel. Wanneer het mooi weer is en ik zit achter het huis, dan lijkt het wel of in de achtertuin de TT van Assen gereden wordt. Dat zijn lieden die soms kilometers verderop rijden.
Voor motorrijders is het muziek, maar de irritatie die ik soms van mijn buren over me heen krijg voorspelt niet veel goeds. Als zij het voor het zeggen hebben wordt motorrijden zwaarder aan banden gelegd. Met een beetje geluk worden alle mooie wegen afgesloten vanwege de overlast.
Wanneer je zoveel van brullende motoren houdt zou ik vooral op of naast het circuit vertoeven.
Het zou van de gekke zijn dat je illegaal de weg op moet uit zelfbescherming. Oh ja, horen doe sommigen wel. Wanneer het mooi weer is en ik zit achter het huis, dan lijkt het wel of in de achtertuin de TT van Assen gereden wordt. Dat zijn lieden die soms kilometers verderop rijden.
Voor motorrijders is het muziek, maar de irritatie die ik soms van mijn buren over me heen krijg voorspelt niet veel goeds. Als zij het voor het zeggen hebben wordt motorrijden zwaarder aan banden gelegd. Met een beetje geluk worden alle mooie wegen afgesloten vanwege de overlast.
Wanneer je zoveel van brullende motoren houdt zou ik vooral op of naast het circuit vertoeven.
Re: E-Keurmerk
hmm... dan denk ik niet dat dit door de beugel kan
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=m56sBNGBl5A[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=m56sBNGBl5A[/youtube]
Re: E-Keurmerk
Tja...euh..wat zal ik zeggen...Kan niet ontkennen dat dit wel erg lekker klinkt 

- RvGS
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 798
- Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
- Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
- Woonplaats: Dé Liemers
Re: E-Keurmerk
Mocht je een keertje de grens over gaan naar bijv. Duitsland, vanuit Ede klein stukje, en je hebt geen E-keurmerk demper of geen DB-killers, kun je de hele handel laten staan ...SWR schreef:Ik zat te zoeken naar een nieuwe uitlaat maar ik ben een beetje in de war over het hele E-Keurmerk gebeuren.
Is een E-Keurmerk op je uitlaat verplicht binnen Nederland?




Groet, Robert |
Re: E-Keurmerk
E-keurmerk is niet verplicht maar meer een aanwijzing voor de consument dat de uitlaat aan de wettelijke eisen voor dat type voldoet echter; de politie controleert het aantal decibellen bij het toerental aangegeven op het kentekenbewijs. Overschrijding is boete; VEEL overschrijding inbeslagname.... Er wordt echter weinig gebruik gemaakt van de apparatuur, meestal alleen bij evenementen zoals de TT of bij een gerichte controle.... In Duitsland gelden andere normen en manieren van meten... Niet teveel opvallen dus!


Re: E-Keurmerk
BlackstromNL <--> RvGS schreef:Mocht je een keertje de grens over gaan naar bijv. Duitsland, vanuit Ede klein stukje, en je hebt geen E-keurmerk demper of geen DB-killers, kun je de hele handel laten staan ...SWR schreef:Ik zat te zoeken naar een nieuwe uitlaat maar ik ben een beetje in de war over het hele E-Keurmerk gebeuren.
Is een E-Keurmerk op je uitlaat verplicht binnen Nederland?bezint eer ge begint
![]()
![]()
![]()
Jaaa.....maarrr.... dan moet je het wel erg bont maken in een woonwijk met gas vol open. in mijn ervaring rijden heel veel motorvrienden daar rond met "loud pipes". Je word eerder aangehouden als je over een doorgetrokken streep rijdt. Je moet voor jezelf afwegen of je die pijpen erop wilt, het is net als met te hard rijden; ALS je gepakt wordt, ben je de sjaak. Wil trouwens niet zeggen dat je bij een te hard rijden overtreding gelijk een bon zou krijgen voor die pijpen, maar het helpt natuurlijk dan niet. Geldt trouwens ook voor omhoog gebogen kentekenplaten, het gaat goed tot..... etc etc

- Chopperbiker
- Berichten: 427
- Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
- Woonplaats: Schagen, Noord Holland
- Contacteer:
Re: E-Keurmerk
If you can't stand the heat, get out of the kitchen. Or accept the fact that your behavior could have consequences.


Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Re: E-Keurmerk
Hoe streng zijn ze in Engeland eigenlijk?poef schreef:E-keurmerk is niet verplicht maar meer een aanwijzing voor de consument dat de uitlaat aan de wettelijke eisen voor dat type voldoet echter; de politie controleert het aantal decibellen bij het toerental aangegeven op het kentekenbewijs. Overschrijding is boete; VEEL overschrijding inbeslagname.... Er wordt echter weinig gebruik gemaakt van de apparatuur, meestal alleen bij evenementen zoals de TT of bij een gerichte controle.... In Duitsland gelden andere normen en manieren van meten... Niet teveel opvallen dus!
Misschien beter de DB killers erin denk?
Re: E-Keurmerk
Je motorfiets wordt bij het RDW niet goedgekeurd zonder E-keur. Zonder E-keur geen toelating op de NL wegen ivm de vele eisen die er tegenwoordig zijn. Maw als je een diender treft die wel scherp is op het E-keur verhaal en hij/zij heeft het vermoeden dat het bv teveel lawaai produceerd en dus niet origineel is dan kan hij/zij ervoor kiezen om je 4 weken tijd te geven om het weer origineel te maken en het te laten bij een waarschuwing of bekeuring. Denk je dat valt allemaal wel mee en je laat het er op aan komen dan gaat na die 4 weken je kenteken naar de RDW en mag je daar laten zien dat je motorfiets aan alle eisen voldoet tijdens een keuring. Deze keuring mag jezelf betalen en in het ergste geval wordt je kenteken ongeldig verklaart.
Eemn mede forumer zei het al;"Meestal wordt de soep niet zo heet gegeten" maar de mogelijkheid is er dus wel.
Eemn mede forumer zei het al;"Meestal wordt de soep niet zo heet gegeten" maar de mogelijkheid is er dus wel.
Re: E-Keurmerk
Europa en hun regeltjes..... is net m'n moeder
maar ik ga er denk E gekeurde arrow uitlaatsysteem onder leggen.
kan ik altijd nog de DB killer er uit halen als ik wil

maar ik ga er denk E gekeurde arrow uitlaatsysteem onder leggen.
kan ik altijd nog de DB killer er uit halen als ik wil
