verbruik
verbruik
ik heb een probleem: mijn huidige Strom (K4) verbruikt tussen de 6,2 (1/16,12) en 6,7 liter (1/14,92). Ik vind dat te veel. De vorige (K3) had slechts tussen de 5,5 (1/18,18) en 6 liter (1/16,66) nodig. Mijn rijstijl is toeristisch sportief en er zijn geen modificaties uitgevoerd. Het enige wat er ooit aan gebeurde, was een (electronische) afstelling om de 'hik' aan 2800opm uit de motor te halen. Het verbruik is een gemiddelde over 7500km.
Wat doe ik eraan?
Wat doe ik eraan?
euuuuhhh.....een losse polsMacB schreef:P2U, mijn gemiddeld verbruik ligt rond de 6.4l. Ik heb wel een zware voet......euh, of hoe zegde dat bij de moto![]()


Ik durf ook al wel eens aan het gas hangen (meer dan eens, trouwens), maar hoe verklaar je het verschil tussen twee identieke machines?
Dat vraag ik me af.
Ik zie dit als (tot nu toe) het enige minpunt van de motor. Ik heb ook een 1000 k4 en inmiddels 10000 km gereden. Mijn verbruik is rond de 1 op 15. Bij wat snellere ritten (nog niet volgas) kan dit teruglopen naar de 1 op 12. Voor een moderne motor m.i. een hele slechte waarde. Volgens de dealer niet abnormaal. Misschien een keertje goed laten afstellen?
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Volgens diverse berichten zou deze motor aanzienlijk meer verbruiken naarmate het toerental hoger is. Zeker bij hoge(re) snelheden zou de curve m.b.t. het verbruik niet erg gebruikersvriendelijk zijn. Dat betekent dus dat een sportief rijgedrag behoorlijk betaald dient te worden. Die berichten vielen mij ook een beetje tegen. Nu heb ik me (op de V-Strom pas) een redelijk rustige rijstijl aangemeten en ligt mijn gemiddelde (met de DL650) op rond de 1:18 tot 1:22. Maar met een keertje lekker pittig rijden/gassen ligt dat ook beduidend lager. Ik denk dat er weinig aan te doen is zonder de eigenschappen van de motor te veranderen. Ik las ergens dat iemand met het rijden op topsnelheid in Duitsland een verbruik van rond de 1:10 had op het lange stuk. Daar wordt je niet vrolijk van als ik bedenk dat ik met mijn Bandit juist voordeliger reed toen ik gemiddeld 170 reed en van 1:17 gemiddeld normaal, naar 1:19 ging.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Dat zijn ook precies mijn ervaringen met mijn DL650 K04. Gemiddeld rij ik tussen de 1:17 en 1:18. Ik rij vrij pittig, vaak hoog in de toeren en hou van snel optrekken onder bijna alle omstandigheden.
En inderdaad, als ik op de snelweg kom, zoals eind vorig jaar een nachtelijk ritje Utrecht-Groningen met gemiddeld over de gehele afstand 140 km/uur (160 op de teller), steeg mijn verbruik naar 1:11! De wind was wel ietsje tegen, dus dat speelde vast ook nog een rol.
Vandaag viert mijn V-Strom trouwens zijn eerste verjaardag! In een jaar erg veel plezier gehad tijdens de 21.000 afgelegde kilometers. Ben tijdens dat jaar een keertje het struikgewas naast de weg ingereden tijdens een all-road tour in Drente en heb me jammer genoeg onderuit geremd in de Franse Alpen. Gelukkig zelf geen schade gehad en van de schade aan de motor is niets meer te zien. Hopelijk wordt komend jaar er eentje zonder al te grote ongelukken. Nu ja, de crashbars zitten er nu in ieder geval onder!
En inderdaad, als ik op de snelweg kom, zoals eind vorig jaar een nachtelijk ritje Utrecht-Groningen met gemiddeld over de gehele afstand 140 km/uur (160 op de teller), steeg mijn verbruik naar 1:11! De wind was wel ietsje tegen, dus dat speelde vast ook nog een rol.
Vandaag viert mijn V-Strom trouwens zijn eerste verjaardag! In een jaar erg veel plezier gehad tijdens de 21.000 afgelegde kilometers. Ben tijdens dat jaar een keertje het struikgewas naast de weg ingereden tijdens een all-road tour in Drente en heb me jammer genoeg onderuit geremd in de Franse Alpen. Gelukkig zelf geen schade gehad en van de schade aan de motor is niets meer te zien. Hopelijk wordt komend jaar er eentje zonder al te grote ongelukken. Nu ja, de crashbars zitten er nu in ieder geval onder!
Ik rij een '03 1000 en het verbruik loopt heel erg uiteen, van 1:19 in de zomer tijdens lange ritten tot 1:12 in de winter (vrieskou) woon/werk verkeer. Het gemiddelde over de afgelopen 20000 km is 1:15
Volgens mijzelf
rij ik niet extreem (ik doe een km of 18000 met een setje banden).
Ik heb de indruk dat het injectiesysteem niet optimaal de verschillen in temperatuur corrigeert. Ook bestaat de 'electronische afstelling' waar P2U naar verwijst uit het rijker afstellen van de motor in de lage toeren (= minder gunstige verbruik cijfers maar wel een beter berijdbare motor
)
In het algemeen denk ik dat de injectie op motorfietsen nog wel wat verfijning kan gebruiken. Op mijn XJ900 reed ik altijd 1:20, ook in de winter!
Cheers,
Ruben
Volgens mijzelf

Ik heb de indruk dat het injectiesysteem niet optimaal de verschillen in temperatuur corrigeert. Ook bestaat de 'electronische afstelling' waar P2U naar verwijst uit het rijker afstellen van de motor in de lage toeren (= minder gunstige verbruik cijfers maar wel een beter berijdbare motor

In het algemeen denk ik dat de injectie op motorfietsen nog wel wat verfijning kan gebruiken. Op mijn XJ900 reed ik altijd 1:20, ook in de winter!
Cheers,
Ruben
Ik zit rond de 1 op 15, alleen met het inrijden(heel rustig gedaan )ooit 1 op 22 gehaald. (DL 1000)
Vergeleken met mijn vorige motor (CBX 1000) kom ik 2x zo ver op een liter.
De CBX reed bij volgas/topsnelheid 1 op 7, gemiddeld 1 op 10.
Maar die had ook 6x 28 mm carburators oftewel als alles helemaal open ging 168 mm.
Behalve het ploffen bij lage toeren, ben ik beste tevreden met het verbruik.
Robert
Vergeleken met mijn vorige motor (CBX 1000) kom ik 2x zo ver op een liter.
De CBX reed bij volgas/topsnelheid 1 op 7, gemiddeld 1 op 10.
Maar die had ook 6x 28 mm carburators oftewel als alles helemaal open ging 168 mm.
Behalve het ploffen bij lage toeren, ben ik beste tevreden met het verbruik.
Robert
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Onderstaande staat op deze website. Het betreft hier alleen de DL650. En je zult er even voor moeten gaan rekenen wil je het in liters en kilometers willen weten. (1 mijl = 1,609 kilometer en 1 US gallon = 3,785 liter)
Bij 120 km/hr is dat dus 1:17,8 oftewel ca. 5,6 liter op 100 km.
Bij 160 km/hr is dat dus 1:13,6 oftewel ca. 7,3 liter op 100 km. Dus op top is de draaikolk compleet.Gas Mileage
I rode my DL650 'till it ran out of gas. When it runs out of gas, it stops quite suddenly with almost no warning and that's it, you're pushing. It took 5.65 gallons on the side stand, filled as per the manual, not topped off. I then stood the bike up straight and topped it off until you couldn't spit into it. 5.94 gallons.
On my DL650, riding in the People's Republic of California and burning the horse urine that they sell here as gasoline, I get about 46-48 mpg just riding around. My best tank to date is 52mpg, my worst was 36mpg. In my travels, I have definitely noticed that I get better gas mileage east of Utah than I do in the west. Update: Well, sorry, now most of the country is burning some varient of gasohol, and we're all getting crummy gas mileage.
At high speeds the drag on a motorcycle is primarily from the velocity2 aerodynamic term. Below about 30 mph the drag is dominated by internal bike friction, not wind. Around town a lot of your gas goes into braking and acceleration.
Anyway, my observation for constant speed cruising in the PR of CA is:
There's a rider in LA with a 17 tooth countershaft sprocket and Metzeler ME880 tires running at the maximum allowed pressure (55psi), who claims he regularly gets 52-55 mph cruising on the freeway at 75-90 mph indicated. If you're interested in best gas mileage, this is the way to go.
Bij 120 km/hr is dat dus 1:17,8 oftewel ca. 5,6 liter op 100 km.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Volgens mijn eerste tankstop heb ik 1 op 19,19 gereden en weet hierbij niet of de motor met n hele volle tank is afgeleverd. Kan best wat schelen dus.
Nu 369,5 km verder heb ik 17,19 liter getankt en bij mijn weten is het verbruik dus 1 op 21,49
Ben mn 650 aan het inrijden en trek door tot 6000 toeren en de helft van de laatste tank reeds tot 7000 t
Zal het in de gaten houden wat het verbruik doet als ik meer op mn gevoel ga rijden en dus het toerental wel zal stijgen. Waarschijnlijk dan ook het verbruik.
gr Jack
Nu 369,5 km verder heb ik 17,19 liter getankt en bij mijn weten is het verbruik dus 1 op 21,49
Ben mn 650 aan het inrijden en trek door tot 6000 toeren en de helft van de laatste tank reeds tot 7000 t
Zal het in de gaten houden wat het verbruik doet als ik meer op mn gevoel ga rijden en dus het toerental wel zal stijgen. Waarschijnlijk dan ook het verbruik.
gr Jack
Re: verbruik
KAn iemand mij vertellen wat die modificatie(s) inhoud(en)...???P2U schreef:ik heb een probleem: mijn huidige Strom (K4) verbruikt tussen de 6,2 (1/16,12) en 6,7 liter (1/14,92). Ik vind dat te veel. De vorige (K3) had slechts tussen de 5,5 (1/18,18) en 6 liter (1/16,66) nodig. Mijn rijstijl is toeristisch sportief en er zijn geen modificaties uitgevoerd. Het enige wat er ooit aan gebeurde, was een (electronische) afstelling om de 'hik' aan 2800opm uit de motor te halen. Het verbruik is een gemiddelde over 7500km.
Wat doe ik eraan?
heeft dat ook iets met het bokken of hikken te maken, of de vermogens dip...??
Re: verbruik
Modificatie is een geleerd woord voor wijziging of verandering.fastfrankie schreef:KAn iemand mij vertellen wat die modificatie(s) inhoud(en)...???P2U schreef:ik heb een probleem: mijn huidige Strom (K4) verbruikt tussen de 6,2 (1/16,12) en 6,7 liter (1/14,92). Ik vind dat te veel. De vorige (K3) had slechts tussen de 5,5 (1/18,18) en 6 liter (1/16,66) nodig. Mijn rijstijl is toeristisch sportief en er zijn geen modificaties uitgevoerd. Het enige wat er ooit aan gebeurde, was een (electronische) afstelling om de 'hik' aan 2800opm uit de motor te halen. Het verbruik is een gemiddelde over 7500km.
Wat doe ik eraan?
heeft dat ook iets met het bokken of hikken te maken, of de vermogens dip...??
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Die brandstoftoevoer wordt aangepast in de mapping van de ECU (boardcomputer). Daardoor gaat hij in het ondergebied meer verbruiken omdat hij daar rijker wordt afgesteld. Dus wanneer je veel in het ondergebied rijdt zul je meer verbruiken dan bij de originele fabrieksafstelling. Alleen heb je met de fabrieksafstelling dan last van de hik.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Iron Horse schreef:Die brandstoftoevoer wordt aangepast in de mapping van de ECU (bordcomputer). Daardoor gaat hij in het ondergebied meer verbruiken omdat hij daar rijker wordt afgesteld. Dus wanneer je veel in het ondergebied rijdt zul je meer verbruiken dan bij de originele fabrieksafstelling. Alleen heb je met de fabrieksafstelling dan last van de hik.
Hahaa, kijk daar heb ik wat aan !!! :TR:
Dus ik heb een computer aan boord.. hihi, wis ik nie...

Maar als ik dus resumeer..: Met modificatie slurpt ie meer benzine onderin, op lage toeren, maar kan je wel met een koude motor ook rijden zonder dat ie op een wild paard lijkt, en voor de rest moet je gewoon een beetje op wat meer toeren rijden...??!
Btw Wat is jouw schatting van het rpm in deze als ik vragen mag..?
Kijk dat moet ik hebben... nie wachten ... snel weg wezen... niet dat ik altijd haast heb hoor.. maar houd wel van opschieten...biker schreef:Deze afstelling is echt noodzakelijk anders kun je er niet mee rijden onder de 3000 toeren. Ik heb hem laten afstellen en het is echt de moeite waard, nu kun je vanaf 2000 toeren de motor laten oppakken!

- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Ik rij een 650 en heb geen last van al die perikelen. Over de 1000 kan ik weinig uit eigen ervaring zeggen. Het toerental van de 1000 en 650 ligt ook geheel anders. Alleen het puntje van die afstelling is al zo vaak aan de orde geweest dat ik je daar alvast een antwoord op kon geven. Maar om Biker aan te halen, iedereen die het heeft laten doen is er enthausiast over.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
De mijne hikte en kuchte ook van in het begin rond de 3000 toeren, gaskabeltjes zelf wat scherper gesteld en mijn dealer had binnen de minuut hem wat rijker afgesteld in de lagere toeren bij de 1000 km smering. Mijn zwet beest rijdt nu zelfs bij 2000 toeren in tweede versnelling als een viercilinder en trekt bij lage toeren zonder bokken en hikken vlot naar de hogere rayonen.
fred schreef:De mijne hikte en kuchte ook van in het begin rond de 3000 toeren, gaskabeltjes zelf wat scherper gesteld en mijn dealer had binnen de minuut hem wat rijker afgesteld in de lagere toeren bij de 1000 km smering. Mijn zwet beest rijdt nu zelfs bij 2000 toeren in tweede versnelling als een viercilinder en trekt bij lage toeren zonder bokken en hikken vlot naar de hogere rayonen.


Klopt allemaal... die 1000 van mij is drie weken geleden bij Nimag geweest voor een iets rijkere afstelling in het lage toerengebied (en een iets hogere afstelling van het stationaire toerental). Ik was zeer benieuwd naar het rijgedrag en het nieuwe verbruikscijfer...... Resultaat: hij rijdt echt geweldig (inderdaad zonder hikken bij 3000 toeren) en het verbruik is niet noemenswaardig toegenomen. Bij dagelijks woon/werk gebruik zit hij op ca. 1:15
Mijn verbruikservaringen met de VStrom 650 tot nu toe (ruim 6000km sinds februari) zijn dat ik door de bank genomen zo 1:18 rijd.
Op vakantie in Noorwegen wordt je gedwongen tot rustig rijden (80km limiet en heftige boetes) en kwam ik aan de 1:23.
Met de nodige bepakking en alleen een chauffeur was het op de autobahn 1:15 tot 1:16 met tussen de 135 en 155 op de teller. Vergeleken met m'n TRX850 een met toenemen van de snelheid nogal progressief toenemend gebruik. Maar alles door de bank redelijk, ook gezien het frontale oppervlak.
grtz, Arnold
Op vakantie in Noorwegen wordt je gedwongen tot rustig rijden (80km limiet en heftige boetes) en kwam ik aan de 1:23.
Met de nodige bepakking en alleen een chauffeur was het op de autobahn 1:15 tot 1:16 met tussen de 135 en 155 op de teller. Vergeleken met m'n TRX850 een met toenemen van de snelheid nogal progressief toenemend gebruik. Maar alles door de bank redelijk, ook gezien het frontale oppervlak.
grtz, Arnold
Ik ben ruim over de 5000km nu waarvan het grootste gedeelte gereden in mijn (net afgelopen
) vakantie naar Denemarken.
Tijdens het inrijden in Nederland, inlcusief bijvoorbeeld een beschuitenrit, een langzaam beter wordend verbruik (van 1 op 19,5 of 5,1L/100km met de eerste tank, tot 1 op 22,5 of 4,5L/100km bij de 1000km beurt). Tijdens de vakantie geen snelweg gezien, alles op binnenwegen en in kleine plaatsjes gereden. De Duitse binnenwegen wel vaak lang op de 110 gezeten en in Denemarken op de 90, zeker niet sportief gereden. Totale vakantie ca 4000km en over de hele rit 1 op 25,1 gereden of 4L/100km voor de Belgische lezers (variatie per tank: tussen 24,3 en 25,5).
Toegegeven: ik reed samen met Anke, en die rijdt met een behoorlijk zwaar gas c.q. een oog op de "draaikolk" in de tank. Ik was wel vaak snel weg, maar moest dan toch inhouden om haar er weer bij te krijgen.
Ik heb wel een heel vreemde ervaring. Volgens mij zonder afwijkende rijstijl of route-eisen heb ik één behoorlijk afwijkende tankinhoud gehad qua verbruik: 1 op 27,4 of 3,6/100. Dit is de enige tank waarbij ik euro 92 heb getankt i.p.v. euro 95. Vraag is nu: kan de boordcomputer beter overweg met octaan 92 dan 95
Groet,
Leo

Tijdens het inrijden in Nederland, inlcusief bijvoorbeeld een beschuitenrit, een langzaam beter wordend verbruik (van 1 op 19,5 of 5,1L/100km met de eerste tank, tot 1 op 22,5 of 4,5L/100km bij de 1000km beurt). Tijdens de vakantie geen snelweg gezien, alles op binnenwegen en in kleine plaatsjes gereden. De Duitse binnenwegen wel vaak lang op de 110 gezeten en in Denemarken op de 90, zeker niet sportief gereden. Totale vakantie ca 4000km en over de hele rit 1 op 25,1 gereden of 4L/100km voor de Belgische lezers (variatie per tank: tussen 24,3 en 25,5).
Toegegeven: ik reed samen met Anke, en die rijdt met een behoorlijk zwaar gas c.q. een oog op de "draaikolk" in de tank. Ik was wel vaak snel weg, maar moest dan toch inhouden om haar er weer bij te krijgen.
Ik heb wel een heel vreemde ervaring. Volgens mij zonder afwijkende rijstijl of route-eisen heb ik één behoorlijk afwijkende tankinhoud gehad qua verbruik: 1 op 27,4 of 3,6/100. Dit is de enige tank waarbij ik euro 92 heb getankt i.p.v. euro 95. Vraag is nu: kan de boordcomputer beter overweg met octaan 92 dan 95

Groet,
Leo
Ik hoopte ook dat het verbruik van mijn DL1000 vanzelf minder zou worden. Ik zat op zo'n 1:13,5 gemiddeld na 3000 km en dat vond ik eigenlijk veel te veel. Als ik, zonder duopassagier en zonder koffers constant 140 op de teller reed kreeg ik hem niet zuiniger dan 1:14,1 (7,1 ltr/100km). Gisteravond had ik hem op de testbank bij No Limits in Roden en zag een air/fuel verhouding van onder de 11 bij deellast in de zesde bij 140 km/uur. Veel te rijk dus!!! En dat met een Yoshbox setting van L:+5, M:0, H:0
Vanmiddag is ie met de Yoshbox van de dealer zuiniger gezet. Hij staat nu op:
L:0
M:-10
H:-5
En dat scheelt! Nu haal ik 1:16,7 (6 liter/100 km) bij constant 140 km/uur (GPS 130).
Opvallend is dat het bokken onderin niet terug gekeerd is, wat de hypothese van het Duitse forum ondersteunt dat standaard de DL1000 met L:-10, M:-10, H:-10 wordt afgeleverd. Het feit dat ik H op -5 heb laten zetten is omdat Nimag anders bang is dat de motor te heet wordt en de kleppen verbranden. Maar dat ga ik over een tijdje controleren op de testbank. Verder rijdt ie in het middengebied niet noemenswaardig anders of slechter. Misschien ietsje ruwer, maar dat kan ook verbeelding zijn.
De link naar de thread (7de bijdrage) waarin die hypothese staat plus een aantal andere erg goede opmerkingen aangaande de afstelling van een DL1000 is deze:
http://www.sub3-forennet.de/cgi-sub3/v- ... y&num=6850
Vanmiddag is ie met de Yoshbox van de dealer zuiniger gezet. Hij staat nu op:
L:0
M:-10
H:-5
En dat scheelt! Nu haal ik 1:16,7 (6 liter/100 km) bij constant 140 km/uur (GPS 130).
Opvallend is dat het bokken onderin niet terug gekeerd is, wat de hypothese van het Duitse forum ondersteunt dat standaard de DL1000 met L:-10, M:-10, H:-10 wordt afgeleverd. Het feit dat ik H op -5 heb laten zetten is omdat Nimag anders bang is dat de motor te heet wordt en de kleppen verbranden. Maar dat ga ik over een tijdje controleren op de testbank. Verder rijdt ie in het middengebied niet noemenswaardig anders of slechter. Misschien ietsje ruwer, maar dat kan ook verbeelding zijn.
De link naar de thread (7de bijdrage) waarin die hypothese staat plus een aantal andere erg goede opmerkingen aangaande de afstelling van een DL1000 is deze:
http://www.sub3-forennet.de/cgi-sub3/v- ... y&num=6850
Heb gisteren 239.5 km gereden en heb 14.29 liter getankt wat een verbruik van 1 op 16,75 geeft ik ben nog aan het inrijden heb nu 512 km op de teller staan maar moet er bij zeggen dat ik nu niet bepaald rustig rij.
Rij lekker door maar kom niet boven de 8ooo toeren,dit op advies van de daeler die zei dat ik best stevig kan inrijden.
heb gisteren zelfs ff de 200 gehaald.
Dus ben er wel te vreden over en het verbruik maakt mij niet zo veel uit rij alleen voor de fun heb het niet nodig voor woon werkverkeer.
Groeten Jan
Rij lekker door maar kom niet boven de 8ooo toeren,dit op advies van de daeler die zei dat ik best stevig kan inrijden.
heb gisteren zelfs ff de 200 gehaald.
Dus ben er wel te vreden over en het verbruik maakt mij niet zo veel uit rij alleen voor de fun heb het niet nodig voor woon werkverkeer.
Groeten Jan
- Strombert
- Berichten: 64
- Lid geworden op: wo 14-09-2005, 18:55
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 GT K5
- Woonplaats: Apeldoorn
Hoi,
Mijn DL 1000 verbruikt mijns inziens ook te veel 1-13,5. Mijn vraag is, wie heeft zijn motor goed af laten stellen tegen een redelijke prijs (want zelfs daar is verschil in )En dan bedoel ik dus het echte afstelwerk (re-mapping ) en niet het afstelwerk op goed geluk.
Hoegee rekent 100,-, en dan denk ik, wat is de winst?
Wat hebben ze jullie laten betalen?
De Valkenier heeft de apparatuur er niet voor (zeggen ze)
groeten,
Mijn DL 1000 verbruikt mijns inziens ook te veel 1-13,5. Mijn vraag is, wie heeft zijn motor goed af laten stellen tegen een redelijke prijs (want zelfs daar is verschil in )En dan bedoel ik dus het echte afstelwerk (re-mapping ) en niet het afstelwerk op goed geluk.
Hoegee rekent 100,-, en dan denk ik, wat is de winst?
Wat hebben ze jullie laten betalen?
De Valkenier heeft de apparatuur er niet voor (zeggen ze)
groeten,
fly with the EAGLE or scratch with the CHICKEN
Op 25 mei mijn DL1000 K4 op naam laten zetten en meteen volgetankt.
Laatst voor het eerst echt getankt en meteen maar het verbruik gaan bijhouden.
Voor de eerste tankbeurt (na 275 km) viel dit uit op 1: 15,4. Dit verbaasde mij niet omdat ik heel veel zeer snelle korte stukjes heb gereden om het ruitje af te stellen.
Ik hoop dan ook dat het vanaf nu de iets zuiniger kant opgaat.
Laatst voor het eerst echt getankt en meteen maar het verbruik gaan bijhouden.
Voor de eerste tankbeurt (na 275 km) viel dit uit op 1: 15,4. Dit verbaasde mij niet omdat ik heel veel zeer snelle korte stukjes heb gereden om het ruitje af te stellen.
Ik hoop dan ook dat het vanaf nu de iets zuiniger kant opgaat.
- Strombert
- Berichten: 64
- Lid geworden op: wo 14-09-2005, 18:55
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 GT K5
- Woonplaats: Apeldoorn
Hoe krijg jij dat voor elkaar, kom jij niet boven de 3000 toeren, of zo?Demous schreef:Afgelopen zaterdag een toertochtje van mijn werk gehad,iets van 320 km gereden met een gemiddelde van 1 op 19, dit in vol ornaat als 1000 GT zijnde.Het machien daarmee op ruim 6500 km gezet dus woensdag mag ie naar de dealer voor de 6000 beurt.![]()

fly with the EAGLE or scratch with the CHICKEN
Normaal verbruikt mijn DL1000 tussen de 1:16 á 1:17.
Met een volle tank kan ik dus minimaal 350 km halen.
Afgelopen weekend echter naar de eifel geweest en de rijstijl was niet veel anders dan de afgelopen 20000 km (met dit verschil dat het regelmatig berg op ging).
Bij 302 km begon de motor te sputteren en sloeg uiteindelijk zelfs af.
Ik had meteen al het vermoeden dat hij zonder brandstaf stond en kon op de laatste sputters een tankstation halen (305 km).
Mijn verbazing: er kon 20,3 liter in de tank terwijl het handboek spreekt over 22 liter
Toch iets om rekening mee te houden
Met een volle tank kan ik dus minimaal 350 km halen.
Afgelopen weekend echter naar de eifel geweest en de rijstijl was niet veel anders dan de afgelopen 20000 km (met dit verschil dat het regelmatig berg op ging).
Bij 302 km begon de motor te sputteren en sloeg uiteindelijk zelfs af.
Ik had meteen al het vermoeden dat hij zonder brandstaf stond en kon op de laatste sputters een tankstation halen (305 km).
Mijn verbazing: er kon 20,3 liter in de tank terwijl het handboek spreekt over 22 liter

Toch iets om rekening mee te houden

- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
afgelopen week 4 dagen Luxburg. KLV1000
snelweg constant 140-150 (teller): 1 l op 15 km! record!
luxburg: toeristisch en vlot: 1 liter op 14,5 km.
thuis altijd kortere stukjes en meer gassen: 1 liter op 13,5 (bij warmer weer) in de winter 1: 12,5.
afgesteld bij hoegee. niks geen dipjes, soepel en sterk !
snelweg constant 140-150 (teller): 1 l op 15 km! record!
luxburg: toeristisch en vlot: 1 liter op 14,5 km.
thuis altijd kortere stukjes en meer gassen: 1 liter op 13,5 (bij warmer weer) in de winter 1: 12,5.
afgesteld bij hoegee. niks geen dipjes, soepel en sterk !
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Op die betreffende dag niet idd,doordat ik als lokvogel"voorrijder" mocht fungeren werd het mij ten strengste verboden om harder dan 80 km/h te gaan.Strombert schreef:Hoe krijg jij dat voor elkaar, kom jij niet boven de 3000 toeren, of zo?Demous schreef:Afgelopen zaterdag een toertochtje van mijn werk gehad,iets van 320 km gereden met een gemiddelde van 1 op 19, dit in vol ornaat als 1000 GT zijnde.Het machien daarmee op ruim 6500 km gezet dus woensdag mag ie naar de dealer voor de 6000 beurt.![]()


- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL


Grappig: gisteren ca 400 km gereden (KLV1000) en alleen snelweg: 1 op 16 !!! en toch gemiddeld 140-150 op de teller.
dus die 1 op 13 van mij op de boernweggetjes ligt puur aan mijn gashandje.
vond al dat de algemene cijfers zo afweken van die van mij

CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
650 gemiddeld verbruik
voor de statistiek. over iets meer dan 4000 km in het eerste jaar (4218 km) gemiddeld verbruik 1 l op 21,67 km (overigens ongeveer hetzelfde als ik met mijn Yam Div 600 had).
Viki is een 650 K7 met ABS en een Kappa 48 topkoffer, doorgaans rustig toerend over binnenweggetjes rond Nijmegen solo bereden (berijder 76 kg schoon aan de haak en zeg 10 kg motorkleding helm e.d.).
Vraag me wel eens af hoe je moet rijden om de 1 op 15 te halen die hier af en toe als verbruik wordt opgegeven.
Viki is een 650 K7 met ABS en een Kappa 48 topkoffer, doorgaans rustig toerend over binnenweggetjes rond Nijmegen solo bereden (berijder 76 kg schoon aan de haak en zeg 10 kg motorkleding helm e.d.).
Vraag me wel eens af hoe je moet rijden om de 1 op 15 te halen die hier af en toe als verbruik wordt opgegeven.
Re: 650 gemiddeld verbruik
Er worden hier twee motoren door elkaar beoordeelt, nl de 650 en 1000, en daar ligt natuurlijk een verschil in verbruik.Viki-650A schreef:voor de statistiek. over iets meer dan 4000 km in het eerste jaar (4218 km) gemiddeld verbruik 1 l op 21,67 km (overigens ongeveer hetzelfde als ik met mijn Yam Div 600 had).
Viki is een 650 K7 met ABS en een Kappa 48 topkoffer, doorgaans rustig toerend over binnenweggetjes rond Nijmegen solo bereden (berijder 76 kg schoon aan de haak en zeg 10 kg motorkleding helm e.d.).
Vraag me wel eens af hoe je moet rijden om de 1 op 15 te halen die hier af en toe als verbruik wordt opgegeven.
voor de 1000 is een verbruik van 1/15 of 6,5 L /100km vrij normaal.
verwarring?
OK, ik geef toe dat ik niet zeker ben of er wel eens 650's met 1 op 15 tussenstaan.
Maar het is wel apart (bedenkelijk uit milieuoogpunt zelfs) dat je 1 op 15 verbruikt om max. 480 kg (motor+rijder+pass+bagage) te verplaatsen. In vgl met sommige kleinere (diesel)auto's waarbij je 1500 kg verplaatst ten koste van minder brandstof per km.
Maar goed een hobby mag wat kosten; ook benzine, waar of niet?
Maar het is wel apart (bedenkelijk uit milieuoogpunt zelfs) dat je 1 op 15 verbruikt om max. 480 kg (motor+rijder+pass+bagage) te verplaatsen. In vgl met sommige kleinere (diesel)auto's waarbij je 1500 kg verplaatst ten koste van minder brandstof per km.
Maar goed een hobby mag wat kosten; ook benzine, waar of niet?