Hoog olieverbruik

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Bierent
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2008)

Hoog olieverbruik

Bericht door Bierent »

Hallo,

Ik ben momenteel op vakantie met de motor en merk dat deze ineens een extreem hoog olieverbruik heeft.
Normaliter gebruik ik mijn dl650 voor paar keer per week naar werk rijden en zo nu en dan een zondag wat harder te gebruiken. Ik weet dan ook dat ik om de ca. 2 maanden het oliepeil moet bijvullen omdat wanneer ik wat meer toeren maak deze nu eenmaal meer verbruikt.

Echter is het momenteel wel ineens heel erg. Ik heb de olie ca. 3 maanden geleden vernieuwd en voor vertrek nog afgevuld. Heb nu ca. 1000 km erop zitten en olie zat onder peil, moest ca. 700ml bijvullen (heb maar liter bij :shock: ). Nu is ca. 800km snelweg geweest en ik rij daar 140-150 (volgens teller dus iets minder) en dat gaat richting 7-8k toeren dus verbruik wat hoger verwachtte ik wel maar zoveel totaal niet.

Herkent iemand dit? Beetje verbruik van eerst kon ik mee leven maar nu zou ik toch bijna elke dag moeten bijvullen zo. Hoop dan maar dan tankstation hier goede dikte olie heeft. Heb ook niet helemaal zin om in de winter het hele blok uit elkaar te halen maar is het een bekend euvel toevallig? Dat ik misschien simpel kan oplossen. Motor heeft bijna 90k km gelopen.

Berend
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Mijn motor is een: Geen meer.

Re: Hoog olieverbruik

Bericht door Iron Horse »

Mijn eerste reactie zou zijn; versleten zuigerveren. Als dat zo is zal het blok wel deels uit elkaar moeten. Voor zover mij bekend is het geen veel voorkomend euvel bij de V-Strom.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Bierent

Bericht door Bierent »

Ja daar dacht ik ook aan, dat is inderdaad wel een klusje maar wel vaak genoeg eerder gedaan. Denk enige manier om te testen met compressie test dan.
Frits Bos
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Bj 2004 V-Strom 1000 bj 2003

Bericht door Frits Bos »

Vastgekoekt zuiger veren kan iets daar meer te maken hebben kleppen steel rubbers kunnen hard worden en olie doorlaten dat resultaat iets meer in roken :?:

compressie test geeft meer een aan duiding dat er een klep of meerdere eventueel niet goed staan of lekkage langs de zuigers veren wat weer
een aanduiding zie boven .

de meest motoren geven een gresn aan van 1 liter op de1000 km nog als normaal bij de v strom kan ik niet zo gauw vinden

slijtage zuiger ver versus wel meten is dus weten

Compression pressure 1 300 – 1 700 kPa
(13 – 17 kgf/cm2, 185 – 242 psi)

1 100 kPa
(11 kgf/cm2, 156 psi) limit grens slijtage
Iets teveel motoren nu en blijven komen .
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino

Bericht door Sparkle Black Peter »

Olieverbruik bij een V-Strom is zeldzaam. En zeker in deze hoeveelheid. Wordt toch even nakijken wat er aan de hand is. Nu zorgen dat je 'm tijdens je vakantie niet 'droog' rijdt. Want dan is het wel einde oefening ben ik bang. Suc6 en veilige thuiskomst. :duim:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Calimero
DL650 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)

Bericht door Calimero »

Olieverbruik en een V-Strom horen volgens mij inderdaad niet bij elkaar. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het onmogelijk is.

Het begint al bij het gebruik van de juiste motorolie met de juiste viscositeit (10W40).
Daarbij kan je van elke motor een olieslurper maken wanneer je hem met koude motor niet eerst rijdend rustig op temperatuur laat komen.
Ik hanteer daarbij in het algemeen de vuistregel van kom de eerste 10 km niet boven het maximum inrijtoerental. Voor jouw motor is dat volgens mij 5.000 tpm.
Je geeft aan dat je motor al olie verbruikte. Uit je verhaal maak ik niet op dat je ook weet hoeveel olie je toen moest bijvullen en de daarbij gereden kilometers. Meten is weten. Je krijgt op die manier gelijk een goede indicatie van het gemiddelde olieverbruik waar je dan minimaal rekening mee kunt houden.
Frits gaf al aan de fabrikanten vaak als grens 1 ltr olie/1.000 km aanhouden. Persoonlijk vind ik dat veel te veel. Wanneer je niet veel rijdt valt er nog wel mee te leven, maar wanneer je veel kilometers maakt kunnen dat heel veel liters op jaarbasis worden.

Bij welke temperatuur heb je die 800 snelwegkilometers gereden? Zeker wanneer je bij hoge temperaturen, lang een flink tempo aanhoudt is de kans op een hoger olieverbruik dan normaal aanwezig.

Ik hoop voor je dat je je vakantie op een fijne manier kunt afmaken :-)}
Wanneer je thuis bent kan je eventueel eens Forté Motor Flush gebruiken. Wanneer de zuigerveren wat vastgekoekt zijn krijg je ze daarmee mogelijk weer los. Aan de andere kant heb je door Motor Flush te gebruiken ook kans dat je juist meer olie gaat verbruiken wanneer je zuigerveren versleten zijn. Als het olieverbruik zo hoog is als dat van jouw motor is het sowieso de moeite waart om te proberen.
Groeten,
Adri
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Mijn motor is een: Geen meer.

Bericht door Iron Horse »

Die uitspraak van max 1 liter per 1000 kilometer is mij ook wel bekend. Maar dat is wel een uitspraak die men "normaal" vond in de jaren 70~80. Volgens mij gaat die vlieger vandaag de dag niet meer op. Het is natuurlijk maar wat je zelf acceptabel vindt, maar 1 ltr/1000km lijkt me niet meer van deze tijd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Bierent

Bericht door Bierent »

Dank voor de reacties. Ben ondertussen terug gekomen van de vakantie na nog 4000km gereden te hebben.
Heb na de eerste keer de olie wat bijgevuld en de week erna had ik wat meer binnenweggetjes dus wat minder toeren maar wel warm (38 graden).
Toen is het verbruik best laag gebleven en heb ik na 7 dagen misschien 50 ml bijgevuld. De laatste dag via de autobahn een heel stuk terug hoogtoerig en toen heeft hij ook niet heel veel gebruikt.

Dus enkel de eerste dag heeft hij veel gebruikt en daarna niet veel meer. Misschien dat de zuigerveren wat minder vastgekoekt zijn geworden hierna? Ik kijk het nog even aan en misschien dat ik forte motor flush erin ga gooien maar zoals het er nu uitziet hoeft het blok niet uit elkaar gelukkig.
Panoramaguy
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT van 2020

Bericht door Panoramaguy »

Motor steeds eerst warm rijden, en wat minder hoogtoerig rijden (sneller naar boven schakelen), zal ook al een beetje helpen, alsook de bandenslijtage en het benzineverbruik!
Plaats reactie