Bougies vervangen om de 12.000 km
- Heppie
- Berichten: 661
- Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
- Woonplaats: Amstelveen
Bougies vervangen om de 12.000 km
Kwam net op de Facebook groep deze vraag tegen.
Hoe word er hier over gedacht,mijn dealer heeft ze bij 12 en 24.000 km niet vervangen omdat ze nog goed waren.
de vraag :
Volgens de lokale suzuki dealer heeft de v-stom om de 12.000km zijn onderhoud nodig. Op zich normaal.
Maar hij wist mij ook te vertellen dat de bougies, iridium bougies, ook elke 12.000km vervangen moeten volgens fabrieks voorschrift.
Nu vindt ik dat een vreemd verhaal. Dit type bougies zou nl veel langer mee moeten gaan als gewone.
Heb er dus een beetje een dubbel gevoel bij.
Wie heeft hier ervaring mee?
Hoe word er hier over gedacht,mijn dealer heeft ze bij 12 en 24.000 km niet vervangen omdat ze nog goed waren.
de vraag :
Volgens de lokale suzuki dealer heeft de v-stom om de 12.000km zijn onderhoud nodig. Op zich normaal.
Maar hij wist mij ook te vertellen dat de bougies, iridium bougies, ook elke 12.000km vervangen moeten volgens fabrieks voorschrift.
Nu vindt ik dat een vreemd verhaal. Dit type bougies zou nl veel langer mee moeten gaan als gewone.
Heb er dus een beetje een dubbel gevoel bij.
Wie heeft hier ervaring mee?
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg.
Robert Jan 



- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4972
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Bougies vervangen om de 12.000 km
Zoekfunctie gebruiken.
Iridium 40k+ easy.
Iridium 40k+ easy.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)

DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Bougies vervangen om de 12.000 km
Inderdaad, is al zoveel over geschreven.


Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Heppie
- Berichten: 661
- Lid geworden op: di 20-03-2018, 06:32
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650 XT 2018
- Woonplaats: Amstelveen
Re: Bougies vervangen om de 12.000 km
Streep er door dan 

Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg vermogen hebt om lekker te rijden is de weg niet bochtig genoeg.
Robert Jan 



-
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
- Woonplaats: s`Gravendeel
Re: Bougies vervangen om de 12.000 km
Gaat er dan ook een streep door de Garantie ?

-
- Berichten: 372
- Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
- Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
- Woonplaats: Provincie Groningen
- Contacteer:
Re: Bougies vervangen om de 12.000 km
Staat in onderhoudsschema 12000km vervangen en ja het is in mijn ogen ook veel te vroeg, in auto blijven ze 100.000km zitten en inderdaad er is al veel over geschreven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Dendrummer
- Berichten: 556
- Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
- Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
- Woonplaats: Lanaken (Belgie)
Re: Bougies vervangen om de 12.000 km
Iridium bougies vervangen om de 12000km is zo (IDIOOT) als olie vervangen om de 3000km.
Bij suzuki zouden ze toch wel een beetje normaal moeten doen,maar zoals iedereen weet onze strommekes zijn heel betrouwbaar en hebben weinig problemen,maar onze dealers moeten ook wat verdienen denk ik.
Greetz
Gerard
Bij suzuki zouden ze toch wel een beetje normaal moeten doen,maar zoals iedereen weet onze strommekes zijn heel betrouwbaar en hebben weinig problemen,maar onze dealers moeten ook wat verdienen denk ik.

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
-
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
- Woonplaats: s`Gravendeel
Re: Bougies vervangen om de 12.000 km
Betrouw misschien omdat ze te snel vervangen ?

- Piet Zahut
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 524
- Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
- Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
- Woonplaats: Zwolle
- Contacteer:
Re: Bougies vervangen om de 12.000 km
Ik blijf het altijd bijzonder vinden dat er mensen zijn die het allemaal beter weten dan de ingenieurs uit Hamamatsu... Ja, het is vroeg om iridium bougies te vervangen bij 12.000 km maar ik zou me altijd aan het onderhoudsschema houden. Onderhouden is overhouden.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7703
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Bougies vervangen om de 12.000 km
Natuurlijk, want jij preekt voor eigen parochiePiet Zahut schreef: wo 11-09-2019, 10:52 .. ik zou me altijd aan het onderhoudsschema houden. Onderhouden is overhouden.



Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Piet Zahut
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 524
- Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
- Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
- Woonplaats: Zwolle
- Contacteer:
Re: Bougies vervangen om de 12.000 km
Nou nee hoor, dit deed ik ook al voordat ik werkzaam was in dit wereldje......
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
- Dendrummer
- Berichten: 556
- Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
- Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
- Woonplaats: Lanaken (Belgie)
Re: Bougies vervangen om de 12.000 km
Bij mij worden die pas vervangen bij 36000km en dan is het eigenlijk nog te vroeg.Ieder moet dat maar voor zich zelf uitmaken.
Greetz
Gerard

Greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Re: Bougies vervangen om de 12.000 km
ik vermoed dat het niet zozeer een technische beslissing is maar meer een commerciele om irridium bougies bij 12k te wisselen....
zelfs gewone "pisbak, 8 euro bougies" halen icm een modern goed werkend inspuitsysteem moeiteloos 25000km.....
voor mezelf speelt het nog niet maar ik zou ze ff bekijke en afhankelijk daarvan beslissen....
vermoedelijk komen ze er als nieuw uit bij 12k
zelfs gewone "pisbak, 8 euro bougies" halen icm een modern goed werkend inspuitsysteem moeiteloos 25000km.....
voor mezelf speelt het nog niet maar ik zou ze ff bekijke en afhankelijk daarvan beslissen....
vermoedelijk komen ze er als nieuw uit bij 12k
- F2ride2001
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
- Contacteer:
Re: Bougies vervangen om de 12.000 km
Kleine nuancering is op zijn plaats.
Pisbakken bougie kon je vroeger inderdaad klakkeloos vervangen. Tegenwoordig is het wel een ander verhaal.
Klein voorbeeld: mijn 2e auto (Daihatsu YRV 2001 met 1.3 motor) daarvan heb ik de bougies ook eenvoudig vervangen door universele.
Geen probleem bij een 18 jaar oude auto, dacht ik......
Grote fout. Auto reed slecht, verbruikte meer en gaf regelmatig MIL meldingen. Na gesprek met de dealer en het bestuderen van de werkplaatshandboeken (die ik inmiddels heb) blijkt de ECU de uitlaatgassen te meten tussen de ontstekingen door, door de bougie. Andere bougie dan exact voorgeschreven zorgde ervoor dat de meetwaardes niet meer klopte met meldingen als gevolg. Vervangen door originele bougies en het probleem was helemaal weg. Gelukkig waren deze, originele, bougies ook niet veel duurder dan de universele (27 euro voor 4 stuks)
Nu even terug naar mijn motor, Nu op 34k km vond ik het tijd om service te plegen daar ik de motor niet lekker vond rijden.
Bij het wegnemen van de bougie kwam er iets vreemds naar voren. De (exclusief) dealer bleek universele bougies gemonteerd te hebben type CRP8EA-9 ipv de voorgeschreven MR8E-9 uit de manual.
Zie verschillen:



Ik heb de originele vermelde gemonteerd.
Overigens heb ik deze bij MAPP.nl kunnen kopen voor 85 euro de 10. Dus een stuk goedkoper dan de dealer. En uit voorraad leverbaar.
En, nee, ik heb er geen aandelen.
Om de voorste bougie eruit te krijgen heb ik een hulpstuk gebruikt, zodoende kon ik bij de bougie komen zonder de radiator te demonteren.


Pisbakken bougie kon je vroeger inderdaad klakkeloos vervangen. Tegenwoordig is het wel een ander verhaal.
Klein voorbeeld: mijn 2e auto (Daihatsu YRV 2001 met 1.3 motor) daarvan heb ik de bougies ook eenvoudig vervangen door universele.
Geen probleem bij een 18 jaar oude auto, dacht ik......
Grote fout. Auto reed slecht, verbruikte meer en gaf regelmatig MIL meldingen. Na gesprek met de dealer en het bestuderen van de werkplaatshandboeken (die ik inmiddels heb) blijkt de ECU de uitlaatgassen te meten tussen de ontstekingen door, door de bougie. Andere bougie dan exact voorgeschreven zorgde ervoor dat de meetwaardes niet meer klopte met meldingen als gevolg. Vervangen door originele bougies en het probleem was helemaal weg. Gelukkig waren deze, originele, bougies ook niet veel duurder dan de universele (27 euro voor 4 stuks)
Nu even terug naar mijn motor, Nu op 34k km vond ik het tijd om service te plegen daar ik de motor niet lekker vond rijden.
Bij het wegnemen van de bougie kwam er iets vreemds naar voren. De (exclusief) dealer bleek universele bougies gemonteerd te hebben type CRP8EA-9 ipv de voorgeschreven MR8E-9 uit de manual.
Zie verschillen:



Ik heb de originele vermelde gemonteerd.
Overigens heb ik deze bij MAPP.nl kunnen kopen voor 85 euro de 10. Dus een stuk goedkoper dan de dealer. En uit voorraad leverbaar.
En, nee, ik heb er geen aandelen.
Om de voorste bougie eruit te krijgen heb ik een hulpstuk gebruikt, zodoende kon ik bij de bougie komen zonder de radiator te demonteren.


TL1000 forever
-
- Berichten: 1054
- Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
- Woonplaats: s`Gravendeel
Re: Bougies vervangen om de 12.000 km
De (exclusief) dealer bleek universele bougies gemonteerd te hebben type CRP8EA-9 ipv de voorgeschreven MR8E-9 uit de manual.
Gek dat ze niet aan de voor geschreven aan houden en wel waarschijnlijk voor de originele betaald
Gek dat ze niet aan de voor geschreven aan houden en wel waarschijnlijk voor de originele betaald
