Als ik rond de 50 km/u rijd, begint het: als ik mijn stuur heen en weer beweeg zwabbert de hele fiets meer dan zou moeten, alsof de staart een beetje "los zit". Als ik hem weer los laat, merk ik dat hij minder snel weer recht vooruit gaat en zwabbert hij een beetje na. Rond deze snelheid valt het echter nog wel mee. Bij hogere snelheden wordt het erger. Al bij een beetje wind en vanaf 90km/u wordt de amplitude alleen maar groter, en hoef ik soms niet eens zelf aan het stuur te bewegen om de zwabber te voelen. Vanaf 130 km/u met wat wind is het eigenlijk niet leuk meer om te rijden, dan rijd ik (indien wat wind) alsof ik aan het slalommen ben (zo voelt het althans). Soms moet ik dat gevoel een beetje helpen door aan mijn stuur te bewegen, maar het klopt niet. En tot slot heb ik bij 155km/u 2x gehad, dat ik in een bijna oncontroleerbare zwabber (tank slapper?) terecht kwam. Gelukkig nam ik snel gas terug en kwam ik eruit: ik wil niet weten wat de gevolgen waren als ik dit niet had gedaan.
Volgens mij is het probleem ontstaan rond het moment dat ik nieuwe HyperPro-veren voor en achter heb laten installeren bij/door Bas. Hij heeft toen ook mijn balhoofdlagers vervangen gezien deze complete versleten waren (diepe "kuil" bij het sturen). Dit is alweer bijna een jaar geleden gebeurd, en eigenlijk heb ik sindsdien met dit probleem rond gereden. Ik heb Bas en zijn collega 3 weken terug ook een stuk laten rijden en zij voelden het ook. Echter hadden zij ook geen idee wat het kon zijn: de veren en de balhoofdlagers staan goed afgesteld (ze zijn al een keer wat losser, en wat strakker gezet) en veren zijn doorgestoken. Ze voelden wel een beetje speling op het achterwiel, maar zeer beperkt (ik ga dit er wel uit (laten) halen, voor de zekerheid).
Wat betreft mijn motor, ik rijd op Battlax A40 banden (jaar oud, 6000km), SW-motech valbeugels gemonteerd (geven wel wat vibraties rond de 6k toeren, minder erg dan de givi's, dus als iemand daar nog een tip voor/tegen heeft...

Vorige week na een VRO-cursus heb ik een stuk kunnen rijden op een DL650k7 van een andere cursist. En ondanks dat deze wat andere puntjes ter verbetering had, stuurde deze wel normaal: de motor wil vooruit! Je kunt hem proberen te laten zwabberen, maar hij laat duidelijk merken dit niet te willen. En zodra je daarmee stopt, is het eerste wat hij wil: weer vooruit gaan! Bij mijn motor wil hij ook wel vooruit (meestal), maar doet het "rustig aan".
Ok, een heel verhaal, maar ik hoop dat iemand iets herkent in het stuk, of tips heeft waar ik naar kan (laten) kijken. Het is op dit moment mijn grootste frustratie met de motor, en zelfs een reden om hem na mijn komende zomertrip naar Schotland mogelijk van de hand te doen

Bedankt alvast!
Igor